Opis
Propozycja wydania pracy zbiorowej pod redakcją Agnieszki Nowak-Łojewskiej pojawia się w momencie szczególnym dla kondycji oświaty. Po okresie strajków nauczycieli domagających się profesjonalnego uznania, po okresie zdalnej edukacji - ujawniającej z jednej strony odpowiedzialność osobistą nauczycieli za jakość oferowanej edukacji, a z drugiej coraz bardziej natarczywe próby centralizacji programowej i odgórną kontrolę - oddanie głosu nauczycielom w sprawie uwiarygodnienia ich kompetencji refleksyjno-krytycznych w zmienianiu kultury edukacji uznaję za ważne wydarzenie - jeśli nie równe, to zbliżone wagą do opublikowania pod redakcją Soni Nieto dwóch głośnych w Stanach Zjednoczonych książek napisanych wspólnie z nauczycielami - Dlaczego uczymy (Why We Teach) w 2005 roku i po ograniczeniu względnej autonomii w edukacji w roku 2014 - Dlaczego uczymy teraz (Why We Teach Now).
Opublikowanie auto-rekonstrukcji refleksji nauczycieli - odchodzących we własnej praktyce od dominujących w oświacie paradygmatów - wniesie nie tylko nową wiedzę do nauki o nauczaniu i nauczycielach, ale z całą pewnością może też wnieść znaczenie dla tytułowych bohaterów współkreujących zbiorową opowieść, osób związanych z nimi w środowiskach ich profesjonalnego zaangażowania, i last but not least, potencjalnych czytelników, reprezentujących zarówno światy praktyków, edukatorów, jak i profesjonalnych badaczy.
Z recenzji dr hab. Doroty Gołębniak, prof. DSW