Opis
,,Jeśli nie wiesz,gdzie byłeś,to jest trudno powiedzieć,gdzie jesteś ... Jeśli nie wiesz,gdzie jesteś, jak możesz decydować o tym,gdzie chcesz być ... Jeśli nie wiesz, gdzie dążysz, żadna droga Cię tam nie zawiedzie ... Zawsze jest bowiem dobry czas, by zrobić przerwę i oszacować, jak daleko już do- szliśmy i na czym powinniśmy skupić naszą uwagę w przyszłości "".Zatem,czym jest owa droga dla firmy?Kiedy przedsiębiorstwo powinno się zatrzymać,by oszacować swoją pozycję?W jaki sposób najlepiej zwery- fikować zajmowane miejsce na rynku?Co należy zrobić,by je polepszyć?Odpowiedzi na te pytania oraz wiele innych dostarcza niniejsza książ- ka. Stanowi ona bowiem swoisty przewodnik po audycie strategicznym, będący kompleksową weryfikacją systemu zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie.To badanie obejmuje diagnozę strategiczną,jak rów- nież jest uzupełnione poprzez metadiagnozę systemu podejmowania de- cyzji strategicznych,począwszy od elementarnych kwestii dotyczących racjonalności oceny pozycji konkurencyjnej,a skończywszy na kadrze kie- rowniczej,której decyzje znajdują swoje przełożenie w specyficznej i uni- kalnej ścieżce rozwoju obranej przez podmiot.Ponadto,rzeczą istotną pozostaje fakt, iż audyt strategiczny pozwala na zredukowanie ryzyka strategicznego,które jest prawdopodobieństwem wystąpienia w przyszłości negatywnych skutków ekonomicznych błędnych decyzji strategicznych podjętych w przeszłości.W konsekwencji opracowa- nie to wskazuje na kierunki i metody zredukowania ryzyka strategiczne- go poprzez odpowiednią kontrolę systemu zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie.Co więcej,nowatorstwo zaprezentowanego podejścia polega na zintegrowaniu analizy ryzyka strategicznego z analizą ryzyka operacyjnego,przejętą z sektora usług finansowych.Wartość książki tkwi również w tym,że został w niej zaprezentowany i omówiony przykład au- torskiego audytu strategicznego oraz przeprowadzona została analiza konkretnych przypadków firm operujących na różnorodnych rynkach. Wszystko to wskazuje na audyt strategiczny nie jako na następną stricte teoretyczną i nie do końca użyteczną metodę,ale przede wszystkim prak- tyczne narzędzie,które można z sukcesem wdrożyć w niemalże każdej or- ganizacji i tym samym wpłynąć na polepszenie jej pozycji rynkowej.