Opis
"Badanie gotowości szkolnej. Karty diagnostyczne" to publikacja, która pozwala na sprawne przeprowadzenie obserwacji umiejętności dzieci sześcioletnich w podziale na:
- diagnozę wstępną i końcową (po 26 kart do każdej z obserwacji)
- oraz arkusz obserwacji kompetencji dzieci.
W książce z kartami diagnostycznymi proponowana jest 4-stopniowa punktacja, która pozwala precyzyjnie i nie negatywnie oceniać dziecko (punkty od 1 do 4, nie uwzględnia się punktacji zerowej).
Nauczyciel ma obowiązek przeprowadzić diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I. Postępy dziecka powinny być monitorowane w sposób planowy; jesienią należy dokonać wstępnej diagnozy, a w ciągu kolejnych miesięcy - towarzyszyć dziecku w jego osiągnięciach i wspierać w pokonywaniu trudności. Natomiast podczas diagnozy końcowej nauczyciel dokonuje oceny gotowości szkolnej dzieci kończących edukację przedszkolną.
Diagnoza polega na opisaniu umiejętności dziecka w 3 obszarach, od których uzależniona jest gotowość szkolna:
- Rozwój fizyczny i wychowanie zdrowotne
- Rozwój poznawczy (w tym uwzględniono także język obcy nowożytny)
- Rozwój emocjonalno-społeczny
Publikacja z kartami diagnostycznymi:
- sprawdza stan osiągnięć dziecka we wszystkich sferach rozwojowych,
- umożliwia dokonanie oceny umiejętności w kontekście gotowości szkolnej,
- zawiera jednoznaczne polecenia,
- pozwala na rzetelne interpretowanie wyników w odniesieniu do dziecka oraz całej grupy.