Opis
• Pierwsza płyta w ramach niezwykłego czteropłytowego projektu: pełnego zbioru utworów skrzypcowych wielkiego XX-wiecznego kompozytora węgierskiego, Béli Bartóka.
• Pierwsza płyta zawiera wczesne utwory i transkrypcje dzieł kompozytora, z których większość wykazuje silne wpływy węgierskiej muzyki ludowej.
• Na kolejnych płytach znajdą się sonaty skrzypcowe, sonata solowa oraz koncerty skrzypcowe.
• Świetne wykonania przez węgierskiego skrzypka Antala Zalaia (dawniej Szalaia) i Józsefa Baloga, którzy już dali popis swych znakomitych umiejętności w nagraniu sonat skrzypcowych Georgea Enescu dla Brilliant Classics (9165).
W najwcześniejszych utworach Bartóka nietrudno jest wychwycić wpływy Liszta i Richarda Straussa. Na początku XX w. młody kompozytor studiował wiele dzieł Straussa, próbując stworzyć symfonię Es-dur. Stopniowo coraz większy wpływ na jego twórczość wywierała muzyka jego ojczystych Węgier, co możemy usłyszeć w sonacie skrzypcowej E-mol. Austro-niemiecki chwyt na jego duszy zaczynał się rozluźniać. Bartók zaczął nosić tradycyjne węgierskie stroje i odmawiał mówienia w domu po niemiecku. Niedługo po ukończeniu sonaty skrzypcowej w 1903 r. udał się na wieś, gdzie zainteresował się węgierską muzyką i piosenką ludową. Jego badania, prowadzone wraz z innym kompozytorem, Zoltanem Kodalyem i poświęcone węgierskiej muzyce ludowej są wręcz legendarne, ale Bartók szukał inspiracji także poza granicami narodowymi, o czym świadczą ludowe motywy siedmiogrodzkie, rumuńskie i słowackie obecne w zawartych na tej płycie jego wczesnych utworach na fortepian i skrzypce.