Opis
Książka stanowi pierwsze w Polsce opracowanie problemu bezpieczeństwa pracowników socjalnych oraz agresji kierowanej do nich przez klientów. Szeroko zakrojone badania w niej zawarte nie pozostawiają żadnych złudzeń co do bezpieczeństwa pracy pracowników socjalnych. Książka, stanowiąc empiryczne studium bezpieczeństwa pracowników socjalnych oparte o rzetelne, ogólnopolskie badanie sondażowe, jest nie tylko wartościowa poznawczo, ale przede wszystkim jest podstawą do bardzo ważnej dyskusji na temat bezpieczeństwa w ogóle i roli pracowników socjalnych w społeczeństwie.
Gdy weźmie się pod uwagę ogólnorozwojowe tendencje społeczne, również opisane w książce, problem bezpieczeństwa pracowników socjalnych, jak też innych służb, np. mundurowych czy służby zdrowia, stanie się istotną kwestią publiczną będącą konsekwencją m.in. stałej tendencji do ekonomicznego różnicowania się społeczeństw europejskich, a także procesów migracyjnych. Najważniejsza wydaje się ta ostatnia kwestia, która stwarza konieczność włączenia do szerszego społeczeństwa jednostek lub grup znacząco różniących się statusem społeczno-ekonomicznym. Zjawisko różnicowania się społecznego prowadzi do frustracji na wielu poziomach funkcjonowania jednostki. W tej sytuacji najbardziej narażone będą służby znajdujące się najbliżej osób doświadczających wykluczenia społecznego, przede wszystkim pracownicy socjalni.