Opis
Po wielu latach niezasłużonego milczenia meble, obrazy, tkaniny i sztuka dekoracyjna w stylu biedermeier zaczynają na nowo cieszyć się popularnością. O dziwo, nie ukazała się dotąd u nas książka wnikliwie i kompetentnie omawiająca ten niezwykle interesujący artystycznie okres, czemu zaradzić może z niecierpliwością oczekiwana praca Angusa Wilkiego. Epoka biedermeieru (1818-1848), to czas względnego spokoju po zawieruchach wojen napoleońskich, sprzyjający projektowaniu i budowaniu mebli oraz przedmiotów dekoracyjnych. Zasadniczymi cechami mebli w stylu biedermeier są prostota oraz użycie jasnego drewna owocowego i liściastego, zdobionego kontrastowymi intarsjami z hebanu i klonu. To właśnie owo wyrafinowanie, znajdujące swoich miłośników niezależnie od czasu, sprawiło, że obecnie biedermeier znowu cieszy się zainteresowaniem kolekcjonerów i projektantów na całym świecie.
Angus Wilkie tropi historyczne korzenie tej przez pewien czas zapomnianej epoki, odsłaniając jej skomplikowane zaplecze kulturalne i społeczne. Jego pionierska praca przynosi też ponad 160 specjalnie na jej użytek zrobionych zdjęć, a także reprodukcje obrazów z epoki oraz oryginalnych projektów konstrukcyjnych przechowywanych w Cesarskim Archiwum w Wiedniu. Zawarty w książce bogaty materiał ilustracyjny dowodzi, że estetyka biedermeieru może być zaadaptowana przez niemal każdy styl wystroju wnętrz aż po najbardziej nowoczesne.
Biedermeier daje bogaty przegląd mebli produkowanych przez stolarzy z Wiednia, Berlina, Monachium i północnych Niemiec, a także z Włoch, Skandynawii i Rosji. Przy porównaniach regionalnych odmian autor korzysta zarówno z licznych nigdzie dotąd niepublikowanych szkiców projektów, jak i ze zdjęć samych mebli, dzięki czemu czytelnik ma okazję zapoznać się z kunsztem dziewiętnastowiecznych rzemieślników, a także z ogólnymi założeniami wzornictwa, które legły u podstaw estetyki stylu biedermeier. Książka Angusa Wielkiego, pełna urzekających fotografii łóżek i klatek na ptaki, sof i spluwaczek, foteli i etażerek, to nieoceniona pozycja dla wszystkich czytelników interesujących się dziewiętnastowieczną sztuką użytkową.