Opis
Niniejsza praca, opublikowana z okazji czterechsetlecia wydania Manifestów różokrzyżowców, przypadającego na lata 2014—2016, przybliża niezwykłe ilustracje, które pojawiły się w Niemczech na początku siedemnastego wieku. Obrazy te są dziełem kręgu artystów znajdujących się pod bezpośrednim wpływem Manifestów różokrzyżowców, bądź też zainspirowanych przez inne podobne źródła podkreślające relację pomiędzy Bogiem i Naturą, makrokosmosem i mikrokosmosem. Ilustracje te zawarte są w dziełach kilku autorów: Heinricha Khunratha, Daniela Möglinga, Stephana Michelspachera, Roberta Fludda i Michaela Maiera. Same książki opublikowano w różnych niemieckich miastach: w Hanau, we Frankfurcie, Augsburgu i w Oppenheim. Nie wydaje się być przypadkowe, że większość tych prac ukazała się w latach 1616—1618, po opublikowaniu Manifestów różokrzyżowców.
Choć przesłanie Manifestów różokrzyżowców od wieków przemawia do ludzkiej wyobraźni, wielu osobom jest ono wciąż nieznane. Badania nad historią Braterstwa Różokrzyżowców oraz Manifestów wyrażonych słowem i obrazem jest jednym z celów Bibliotheca Philosophica Hermetica i związanego z nią Ritman Research Institute. Prace o tematyce różokrzyżowej, ściśle powiązanej z hermetyzmem i alchemią, stanowią jedną z głównych dziedzin w zbiorach biblioteki.