Opis
Prezentowana publikacja stanowi studium rozwoju oraz przemian burs i internatów szkolnych w województwie lubelskim w latach 1918-1998. Problematyka ta nie spotkała się jak dotąd z szerszym zainteresowaniem badaczy. W ogólnopolskiej historiografii pedagogicznej brakuje syntetycznych publikacji o charakterze naukowym – czy nawet popularnonaukowym – na ten temat. Problemy odnoszące się do działalności burs i internatów poruszano zwykle w sposób wybiórczy – przy okazji opracowywania innych zagadnień, takich jak dzieje szkolnictwa, dzieje obyczajów, monografie szkół. W niniejszym opracowaniu podjęto próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak kształtowała się sieć burs i internatów oraz jej dostępność w omawianym okresie? Jak wyglądały warunki bytowe i organizacja życia w tych placówkach? W jaki sposób sytuacja społeczna i polityczna determinowała procesy wychowania? Poznanie zarysu dziejów burs i internatów szkolnych powinno pomóc w zrozumieniu ich obecnej sytuacji, co pozwoli na ocenę ich dążeń i perspektywę dalszego funkcjonowania, z uwzględnieniem potrzeb społecznych. Monografia jest przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców. Stanowi przyczynek do historii szkolnictwa i opieki społecznej oraz województwa lubelskiego.