Opis
Niniejsza książka, mimo że jest pracą popularnonaukową, opiera się na materiałach źródłowych i nie porusza wątków legend, jakimi obrosła akcja Paula Benekego z wiosny 1473 r. Wydaje się jednak, że zupełnie nie jest to potrzebne, wszak losy wielkiej karaweli są wystarczająco fascynujące bez spekulacji i koloryzowania, sama historia i znane nam fakty składają się na opowieść, która zainteresuje Czytelników. Dodatkowo świadomość pewnych tajemnic i nierozwikłanych jeszcze zagadek pobudza do dalszych badań i poszukiwań źródłowych.
Pod względem merytorycznym książka jest wyjątkowo ciekawym studium historii gospodarczej, ujętej w kontekście kulturowym, społecznym i geopolitycznym. Samo skupienie tematyki na wielkim statku handlowym w poważnych tarapatach jest bardzo dobrym zabiegiem literackim. Wszystko jest osadzone w dynamicznej sytuacji czasowo-przestrzennej, związanej z bogatą historią statku na morzu, na północy Europy oraz w gdańskim porcie. () Losy statku i załogi są związane z całym wielkim akwenem europejskiej północy, jego państwami, gospodarkami i społeczeństwami. Ten wzgląd przez pryzmat karaweli i jej dziejów na przestrzeń kulturową i gospodarczą Mórz Północnego i Bałtyckiego przypomina mi najbardziej udane inicjatywy badawcze dotyczące świata śródziemnomorskiego. W tych wielkich kontekstach niebagatelny jest wątek pojawienia się w Gdańsku Sądu Ostatecznego Memlinga. Podsumowując: jest to wielowarstwowa i fascynująca historia, którą Autorka przekazała w znakomitej formie.
Z recenzji prof. Piotra Góreckiego (Uniwersytet Kalifornijski)