Opis
Od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem VAT jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego (tj. gmina, powiat, samorząd województwa), która od tego dnia rozlicza ten podatek za siebie i podległe sobie jednostki.
Centralizacja rozliczeń podatku VAT stanowi ogromne wyzwanie dla jednostek samorządu terytorialnego. W publikacji zawarto szereg komentarzy, wskazówek, przykładów pomocnych w przeprowadzeniu tego procesu. Autorzy omawiają tu m.in.:
- kwestie związane z przejściem praw i obowiązków jednostek organizacyjnych podlegających centralizacji na ich macierzyste gminy (powiaty, samorządy województwa);
- zasady rozliczenia podatku VAT (należnego i naliczonego) w okresie przejściowym – ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego czy terminu odliczenia podatku naliczonego, składania deklaracji VAT za ostatni okres rozliczeniowy sprzed centralizacji oraz kwestie korygowania deklaracji VAT i faktur;
- problemy związane z prawidłowym dokumentowaniem transakcji – otrzymywanie i wystawianie faktur zakupu i sprzedaży, faktur i not korygujących, duplikatów faktur, ewidencji VAT (zakupu i sprzedaży) oraz ewidencji prowadzonej za pomocą kas fiskalnych, w tym przepisy przejściowe związane ze stosowaniem kas rejestrujących centralizowanych jednostek organizacyjnych.
Szczególną uwagę autorzy poświęcili kwestii podatku VAT naliczonego, zwłaszcza rozliczanego według prewskaźnika i struktury zakupów.