Opis
Podręcznik składa się z trzech części. Część pierwsza dotyczy podstaw chemii, opisuje budowę materii i jej rodzaje, oddziaływania, których efektem są wiązania i reakcje chemiczne. Druga obejmuje działy programowe dotyczące gazów i ich mieszanin, wody i roztworów wodnych, kwasów i zasad oraz soli. Trzecia opisuje budowę węglowodorów i związków o znaczeniu biologicznym. Aby w pełni realizować nową podstawę programową, podręcznik wskazuje możliwości pozyskiwania dodatkowej wiedzy, proponuje doświadczenia, które pozwalają kształcić umiejętności praktyczne. Jest tak skonstruowany, aby w jasny i czytelny sposób pozwalał na realizację 3 celów ogólnych zawartych w podstawie programowej, dotyczących: ♦ pozyskiwania, przetwarzania i tworzenia informacji; ♦ rozumienia i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów;♦ opanowania czynności praktycznych. Jest napisany przystępnym językiem, w formie pytań i odpowiedzi, co umożliwia samodzielną pracę i lepsze zrozumienie omawianych treści. Część właściwa zawiera treści nauczania bogato ilustrowane schematami izdjęciami eksperymentów chemicznych. Treści podano w formie pytań i odpowiedzi, co ma prowokować ucznia do dostrzegania i rozumienia otaczającego świata. W podręczniku zwrócono uwagę na powiązanie omawianych treści z innymi przedmiotami nauczania oraz ze zdobytymi już umiejętnościami i wiadomościami na lekcjach przyrody i wcześniejszych lekcjach chemii. Druga część podręcznika, dotycząca substancji chemicznych obecnych w atmosferze, hydrosferze i litosferze, obejmuje następujące rozdziały: 1. Gazy2. Woda i roztwory wodne3. Kwasy i zasady4. Sole Na ich realizację przewidziano 65 godzin ze 130 godzin edukacyjnych w cyklu kształcenia. Zagadnienia te mogą być realizowane przez 1 rok w wymiarze 2 godzin tygodniowo.