Opis
Czerwony Byk to druga po Złotym pociągu (W.A.B. 2005) powieść sensacyjno-historyczna Mirosława Bujko.
Tym razem akcja książki rozgrywa się pod koniec II wojny światowej w Związku Radzieckim, a wśród barwnych postaci amerykańskich lotników, enkawudzistów i szpiegów pojawiają się też bohaterowie znani z pierwszej części cyklu – Iwan Każedub i japoński agent Kidera.
Jest rok 1944. Amerykańska superforteca – bombowiec B-29, uszkodzona w czasie nalotu na japońską stalownię, ląduje awaryjnie we Władywostoku. Rosjanie przyjmują lotników nad wyraz gościnnie, nie żałują wódki i luksusowych prostytutek. Ale za nic nie chcą ich wypuścić... Tymczasem Andriej Tumiłow – znakomity konstruktor, zamknięty w biurze NKWD, gdzie pracuje w zespole złożonym z innych aresztowanych inżynierów – otrzymuje od Stalina rozkaz skopiowania B-29. Do dyspozycji dostaje oryginalny egzemplarz
z Władywostoku, a jako doradcę – kapitana Darrella, dowódcę amerykańskiej superfortecy, który godzi się na współpracę w zamian za uwolnienie pozostałych członków załogi. Asystentką i tłumaczką Darrella zostaje piękna agentka, która prowadzi podwójną grę.
Czerwony Byk to opowieść o największym plagiacie w dziejach, o przyjaźni i zniewoleniu, a także o samolocie – fascynującym dziele techniki, które budzi nie mniejsze namiętności niż władza i pieniądze. Powieść obfituje w zaskakujące zwroty akcji i brawurowe opisy wschodnich sztuk walki. Fabuła ostatniej części cyklu, zatytułowanej Wyspy Szerszenia, rozgrywać się będzie w upokorzonej klęską wojenną Japonii lat czterdziestych.
Z recenzji Złotego pociągu:
Starannie wyważone relacje międzyludzkie (nie wyklucza to wielkich namiętności!), zapierająca dech w piersiach fabuła, umiejętność opowiadania i dawkowania napięcia – Bujko znalazł receptę na skonstruowanie świetnej powieści sensacyjnej.
Granice.pl