Opis
Profesor Stanisław Gałkowski w swym autorskim „Wprowadzeniu” nie tylko podaje usystematyzowane i erudycyjnie ważne informacje, ale konsekwentnie prezentuje i poddaje pod dyskusję bliskie mu stanowisko w zakresie filozofii wychowania. [...] Wywód cechujący się jasnością wypowiedzi, a w pewnych momentach też stanowczością opinii i polemicznymi akcentami, inspiruje (a bywa, że prowokuje) czytelnika do współmyślenia i do samodzielnej refleksji dotyczącej problematyki wychowania, jako problematyki egzystencjalnie bliskiej każdemu człowiekowi. Książka stanowi ważny głos w toczącej się debacie dotyczącej rozumienia podstawowych problemów i pojęć teorii wychowania. To także twórcza kontynuacja tej tradycji w polskiej refleksji nad wychowaniem.
dr hab. Marek Rembierz
Autor z precyzją i rzetelnością filozofa analizuje wyselekcjonowane zagadnienia, które w jego ocenie wyznaczają pole problemowe zarówno pedagogicznych poszukiwań badawczych, jak i rozważań oraz zmagań praktyków w codziennej pracy. Książka w mojej ocenie jest więc świetnym materiałem do przemyśleń dla teoretyków wychowania, a także dla nauczycieli i wychowawców, pracujących na co dzień w instytucjach oświatowych i opiekuńczych. Stanowi również prowokacyjne wprowadzenie w problematykę pedagogiczną dla studentów kierunków nauczycielskich. [...]
Każdy z zaproponowanych przez Autora obszarów zagadnień bez wątpienia zasługuje na uwagę i rzetelne rozważenie. Książka pomaga czytelnikowi zwrócić jedynie uwagę na nieoczywistość wskazanych zagadnień, sugeruje możliwą drogę poszukiwań, ale nie wyręcza czytelnika w wyciąganiu wniosków i osiąganiu konkluzji. Cechę tę uznaję za wyjątkową wartość tej rozprawy. Dość wyraźne stanowisko filozoficzne Autora nie przeszkadza mu w przyjęciu postawy prowokatora myślenia. Jego książka otwiera dyskusję, a nie ją zamyka.
dr hab. Rafał Godoń