W polskiej literaturze poświęconej dydaktyce historii nie ukazała się dotąd publikacja o tak szerokim zakresie. Zbiorowe opracowanie „Dydaktyka historii w Polsce – dzieje i twórcy”, pod redakcją Karola Sanojcy i Barbary Techmańskiej, to wyjątkowa propozycja skierowana do szerokiego grona odbiorców: studentów, nauczycieli, metodyków, organizatorów kształcenia nauczycieli oraz ogólnie osób zainteresowanych historią. Książka nie tylko poszerza wiedzę o dorobku tej subdyscypliny naukowej, lecz także stanowi inspirację do dalszej pracy badawczej i dydaktycznej. W syntetyczny sposób ukazano rozwój oraz specyfikę uniwersyteckich ośrodków dydaktyki historii w Polsce. Zgromadzony zbiór trzydziestu różnorodnych tekstów prezentuje dorobek naukowy, dydaktyczny i organizacyjny niemal wszystkich polskich środowisk akademickich, w których ta dziedzina się rozwijała i nadal rozwija – Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Wrocław, Zielona Góra. Autorzy, reprezentujący różne pokolenia badaczy, przedstawiają początki działalności dydaktycznej i naukowej w swoich instytucjach, sylwetki twórców i teoretyków tej dyscypliny oraz jej bogaty dorobek i współczesne oblicze.