Opis
W praktyce zawodowej psychologowie stają niejednokrotnie przed różnymi dylematami natury etycznej, przed koniecznością wyboru takiego działania, które nie sprzeniewierzałoby się podstawowym zasadom moralnym. Nie są jednak w tej trudnej sytuacji pozostawieni bez pomocy. Na konferencjach, sympozjach i seminariach naukowych rozważa się interesujące ich zagadnienia etyczno-moralne i zawodowe. Optymalnych rozwiązań tych kwestii poszukuje się także podczas warsztatów psychologicznych. Niniejsza książka jest próbą przedstawienia i rozwiązania wielu dylematów moralnych, jakie psycholog musi rozstrzygać na co dzień. Składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest antropologicznym i aksjologicznym aspektom zawodu psychologa, druga – etyczno-moralnym aspektom relacji międzyludzkich w kontaktach psychologa z klientem. Praca jest wspólnym dziełem absolwentów psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz młodszych pracowników Instytutu Psychologii KUL. Zabranie głosu w ogólnopolskiej dyskusji nad dylematami etyczno-zawodowymi psychologa wydaje się inicjatywą o dużej wartości, gdyż może ona poszerzyć obszar rozpatrywanych zagadnień z tej dziedziny. Publikacja stanowi bogate źródło informacji dla studentów psychologii i pedagogiki, przygotowujących się do w pełni odpowiedzialnego wykonywania obowiązków zawodowych. Może też być przydatna dla duszpasterzy, lekarzy, rodziców, wolontariuszy i wszystkich, którym zależy na kształtowaniu właściwych postaw moralnych wobec osoby oczekującej od nich profesjonalnej pomocy.