Ten elegant w cylindrze i z laseczką nie chciał być ojcem rewolucji, a jednak to jego nazwisko utorowało drogę młodym buntownikom – impresjonistom. Zafascynowany dawnymi mistrzami, wzorował się na Velázquezie i Goi, a jednocześnie wprowadzał na płótno Paryż, który widział na własne oczy: kawiarnie, bulwary, teatr, aktorki i eleganckich dandysów. Pokazywał życie takie, jakim było, bez mitów i zasłon.
Paradoks Maneta polegał na tym, że najbardziej zależało mu na uznaniu Salonu – starej sceny sztuki. Chciał wejść na nią jak wszyscy, ale jego obrazy zburzyły jej fundamenty. Niechcący i wbrew sobie zmienił zasady gry. Po Manecie sztuka nigdy już nie była taka, jak wcześniej.Album zawiera reprodukcje jego najsłynniejszych obrazów i tych mniej znanych, a także archiwalne fotografie. To nie tylko katalog dzieł, ale przede wszystkim wciągająca opowieść o człowieku, który uczynił ze skandalu sztukę, a ze sztuki – nieustanny dialog z nowoczesnością.
Agnieszka Kijas jest krytyczką sztuki, pisarką oraz organizatorką spotkań i prelekcji na temat malarstwa. Prowadzi znany podcast Dawno temu w sztuce, gdzie w lekkim tonie opowiada słuchaczom o najwybitniejszych dziełach, jakie na przestrzeni wieków wyszły spod pędzli genialnych malarzy. Autorka książek o wielkich malarzach i teatralnych ekscentrykach, jako dziennikarka i felietonistka aktywnie promuje sztukę zarówno na żywo, jak i online. W środowisku artystycznym jest ceniona nie tylko za profesjonalne podejście do krytyki, ale także za serce do sztuki.