Opis
W polskiej literaturze naukowej obejmującej problematykę integracji europejskiej, a zwłaszcza Unii Gospodarczej i Walutowej, jak dotychczas widoczny był brak kompleksowych, specjalistycznych, a co najważniejsze pogłębionych opracowań naukowych dotyczących traktowania/pozycjonowania agencji ratingowych jako aktorów politycznych w systemie integracyjnym Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ich zachowania politycznego i ekonomicznego (...). Truizmem byłoby stwierdzenie, że podjęcie takiego zadania naukowego wymagało niemałego doświadczenia, erudycji pisarskiej, a także rozległej i uporządkowanej wiedzy. Autorka recenzowanej pracy bez wątpienia sprostała temu wymagającemu zadaniu.
Z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Czachóra
Monografia Alicji Malewskiej podejmuje wątek funkcjonowania agencji ratingowych, jako podmiotów mających silny wpływ na dynamikę wydarzeń zachodzących na rynkach finansowych, w gospodarce światowej oraz w sferze politycznej. Świadomość złożoności materii badawczej, w sensie nierozerwalnego związku wątków politologicznych oraz ekonomicznych, stanowi obiecującą zapowiedź i zachętę do lektury. (…)
Monografia jest oparta na przemyślanym fundamencie metodologicznym, stanowiącym pomost łączący nauki polityczne i ekonomię. Silną stroną książki są liczne i zarazem krytyczne odwołania do źródeł anglojęzycznych oraz fakt, że zagospodarowuje ona wciąż niszowy obszar w polskim dyskursie naukowym. Na słowa uznania zasługuje zastosowana oryginalna metoda badawcza, łącząca aspekty ilościowe i jakościowe. Tym samym Autorka świadomie i konsekwentnie buduje swój własny potencjał ekspercki oraz wzmacnia kompetencje akademickie, by w przyszłości rozwijać badania w tym obszarze.