Opis
Najsłynniejsza książka Gary'ego S. Beckera, laureata ekonomicznej nagrody Nobla z 1992 roku, wyjaśnia wiele zagadkowych zjawisk społecznych, między innymi: jak miłość wpływa na małżeńskie wzorce, jakie jest społeczne znaczenie znaków towarowych, opisuje wzloty i upadki przelotnych trendów oraz mód, wyjaśnia wzorce zażywania narkotyków oraz zasady podziału dochodu i statusu w społeczeństwie. Ekonomiści zakładają, że ludzie dokonują wyborów w oparciu o swoje preferencje i możliwości budżetowe, natomiast preferencje i wartości innych osób nie odgrywają żadnej roli w standardowym modelu ekonomicznym. Ta cecha modelu była mocno krytykowana przez naukowców z innych dziedzin społecznych, którzy wierzą, że wybory ludzi są również uwarunkowane przez społeczne i kulturowe siły. Z kolei ekonomiści nie są zadowoleni ze standardowych, socjologicznych i antropologicznych pojęć, oraz wyjaśnień, gdyż nie są one osadzone w analitycznych ramach, które umożliwiają ich testowanie. W niniejszej książce Gary S. Becker i Kevin Murphy tworzą takie właśnie ramy, uwzględniając społeczne środowisko wraz ze zwykłymi dobrami materialnymi i usługami jako argumenty w funkcjach użyteczności. Ich rozszerzone funkcje użyteczności pozwalają na analizowanie jak zmiany w społecznym środowisku wpływają na ludzkie wybory i zachowanie. I co ważniejsze, zapewniają także sposób analizowania, jak samo społeczne środowisko jest determinowane przez wzajemne oddziaływanie jednostek na siebie. Autorzy: Gary S. Becker, profesor ekonomii i socjologii Uniwersytetu Chicago od 1970 roku, laureat nagrody Nobla z ekonomii z 1992 roku, posiadacz wielu medali i honorowych stopni w tym uniwersytetów Princeton i Harvard. Autor ponad 12 książek i licznych artykułów naukowych. Kelvin M. Murphy, profesor ekonomii w Booth School of Business and Law na Uniwersytecie Chicago, zdobywca medalu Johna Batesa Clarka w 1997 roku (przyznawanego najlepszym ekonomistom poniżej 40 roku życia), autor dwóch książek i wielu prac naukowych oraz artykułów prasowych. Seria NOBEL Z KONOMII. Unikalna seria książkowa prezentująca dorobek najważniejszych ekonomistów świata. Dzieła zdobywców ekonomicznego Nobla, wydawane przez najbardziej prestiżowe uczelnie, po raz pierwszy publikowane w języku polskim.