Opis
Gitary i skrzypce generują dźwięk w wyniku sprzężenia procesów mechanicznych i akustycznych. Poznanie tych procesów oraz wykorzystanie rezultatów doświadczeń modalnych podczas projektowania i konstruowania nowych instrumentów jest istotne ze względu na coraz większe wymagania stawiane skrzypcom i gitarom przez kompozytorów, wykonawców i odbiorców muzyki. Eksperymentalna analiza modalna instrumentów muzycznych to połączenie rzemiosła i sztuki. Rzemiosła, bo jak każdy eksperyment fizyczny wymaga solidnego i przemyślanego przygotowania, popartego wiedzą z mechaniki, akustyki, fizyki, przetwarzania sygnałów i lutnictwa, a sam test modalny bywa długi i żmudny, a sztuki, bo interpretacja uzyskanych wyników wymaga nie tylko solidnych podstaw teoretycznych i zmysłu analitycznego, ale także wyobraźni oraz otwartości na nowe wyniki. Monografia jest rezultatem moich wieloletnich badań skrzypiec i gitar. Zawiera podstawowe informacje teoretyczne i praktyczne dotyczące eksperymentalnej analizy modalnej oraz opis testów modalnych wykonanych dla skrzypiec i gitar od 1985 r. (pierwsza analiza modalna skrzypiec) do dziś, z uwzględnieniem celowo wprowadzanych modyfikacji ich konstrukcji.
Monografia jest przeznaczona dla praktyków zajmujących się analizą modalną, a także dla studentów akustyki, fizyki, wydziałów technicznych i lutnictwa. Studenci wydziałów instrumentalnych również znajdą w niej użyteczne informacje.