Opis
Celem monografii jest prezentacja zagadnień dotyczących zastosowania algorytmów eksploracji danych do modelowania użytkowników na potrzeby edukacyjnych systemów internetowych. W rozważanej dziedzinie eksploracja danych służy do przekształcenia surowych danych w wiedzę, która umożliwi poznanie cech charakterystycznych studentów bądź predykcję ich zachowania w celu właściwego dopasowania systemów wspomagających nauczanie do ich potrzeb, jak również zwiększenia efektywności procesu dydaktycznego. W przeciwieństwie do większości zastosowań, gdzie wymagania dotyczące własności algorytmów eksploracji danych są głównie związane z ich wydajnością i elastycznością, w systemach nauczania na odległość nacisk kładzie się na prostotę stosowanej techniki, gdyż edukatorzy powinni rozumieć metody, których używają. W monografii rozważono podejście oparte na budowaniu grup studentów i ich modeli oraz na wykorzystaniu do tego celu technik eksploracji danych. Szczególną uwagę zwrócono na zastosowanie klasyfikacji bez nadzoru do tworzenia grup studentów.