Ćwiczenia zawarte w elementarzu mają na celu pomoc uczniom w opanowaniu:
- rozpoznawania dwuznaków, spółgłosek miękkich oraz trójznaku dzi i spółgłoski ż
- techniki czytania wyrazów i zwrotów zawierających wymienione wyżej litery i głoski z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności.
Zawarte w książce materiały zostały opracowane tak, by nauczyciele, terapeuci i rodzice mieli pewną swobodę w korzystaniu z ćwiczeń i możliwość dostosowania ich do indywidualnych potrzeb dziecka.
Materiał składa się z pięciu części poświęconych kolejno:
- dwuznakom i spółgłosce ż
- spółgłoskom miękkim
- łańcuchom sylabowo-wyrazowym (które służą do doskonalenia umiejętności czytania sylab otwartych i zamkniętych)
- znajdowaniu słów ukrytych w innych wyrazach
- ćwiczeniom utrwalającym pozwalającym na skuteczny trening czytania.
Publikacja jest kontynuacją: Elementarza do nauki czytania dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.