Książka jest kontynuacją pierwszej części „Elementarza szachowego” i – jego zakończeniem. Teraz, razem, stanowią zarys programu nauczania gry w szachy metodą analityczną. Oznacza to, że mogą być podręcznikiem w szkole podstawowej. Nie jako przedmiot „dodatkowy”, lecz jako pełnoprawny program doskonalenia myślenia najmłodszych, w klasach 1–3. Tej umiejętności brakuje nie tylko w polskich szkołach. Książka ma następujący układ: na początek – krótka prezentacja najbardziej popularnych debiutów i prostych działań taktycznych. Następnie przykłady z partii turniejowych i – elementy taktyki – ciąg dalszy. Na końcu – diagramy z monografii debiutowych Keresa dla samodzielnego rozpatrywania, wniknięcia w treść sytuacji.
Algierd Tarachowicz od lat wspiera nauczycieli gry w szachy w wiedzę niezbędną do edukacji najmłodszych. Opracował podręcznik, który dopasowany jest do wieku uczniów i nabytych przez nich umiejętności.
„Szachy zarys metodyki”, „Elementarz szachowy. Program dla szkół i przedszkoli” (dwa wydania) „Elementarz szachowy 2. Ćwiczenia dla uczniów wieku 8–12 lat”, stanowią kompletny zarys metodyki nauczania gry w szachy dla dzieci w szkole podstawowej.
Autor jest zdania, że nie ma skutecznego treningu bez wytłumaczenia zależności i sposobów organizowania myślenia. Nauka zawsze poprzedza trening, a specjalne książki pomagają w tej nauce. Publikacja ta, jak i poprzednie, pomaga w uporządkowaniu metod i ćwiczeń. Jest to pierwszy taki zbiór metodyczny w Polsce przeznaczony dla wszystkich, którzy chcą pracować z dziećmi.
Ogromną wartością publikacji są propozycje ćwiczeń. Autor omawia zarówno cele i techniki ćwiczeń, prezentuje konkretne ćwiczenia, które z powodzeniem można wykorzystać w szkole, ucząc dzieci gry w szachy.
Ale ta książka dowodzi również, że szachy to coś więcej niż powszechnie rozumiana „gra”. To przedmiot, dzięki któremu można kształtować i rozwijać operacje myślowe: szukanie, ocenianie, selekcja, synteza, planowanie itd. Szachy, nawet jeśli uczeń zarzuci potem naukę tej gry, pozostawiają trwały, pozytywny ślad w psychice, który będzie procentować na inne dziedziny życia naszych dzieci.