Opis
Rozprawa habilitacyjna pani Aldony Sopaty jest obszerną monografią poświęconą bardzo aktualnej tematyce akwizycji języka drugiego we wczesnym okresie rozwojowym dziecka. Licznym badaniom i publikacjom dotyczącym tego tematu na świecie nie towarzyszą niestety zbyt liczne badania i publikacje na ten temat w Polsce.
Autorka dokonała skrupulatnej analizy stanu badań wczesnej akwizycji na świecie oraz zrelacjonowała bardzo interesujące własne badania, przeprowadzone systemem longitudialnym, a więc obserwowała sam proces akwizycji, a nie ograniczyła się do stwierdzenia status quo znajomości języka przez dzieci w określonych stadiach rozwojowych wyłącznie za pomocą badań poprzecznych.
Podkreślić należy całkowitą poprawność metodologiczną badań i niezwykłą skrupulatność w przeprowadzeniu analizy wyników badań przez Autorkę, jej ogromny wkład pracy w powstanie rozprawy, napisanej dobrym językiem i referującej trudne zagadnienia w ciekawy sposób.