Opis
We współczesnej pedeutologii sięga się do źródeł, o czym świadczy powrót do filozoficznych pytań o człowieka i jego miejsce w świecie, do kwestii nierozerwalnego związku pedagogiki i filozofii, a zwłaszcza do jej związku z etyką. Nie polega to jednak na powtarzaniu starych pytań, ani tym bardziej powtarzaniu dawnych odpowiedzi. Podejmowane bowiem muszą być nowe zagadnienia, wynikające ze swoistości naszych czasów i naszej rzeczywistości. Szczególne miejsce w analizach badawczych prowadzonych w obrębie pedeutologii zajmuje problematyka etyki i profesjonalizmu w zawodzie nauczyciela.
Na pracę nauczyciela-wychowawcy autorzy tomu patrzą z dwóch perspektyw: teorii, jako podstawy poznawczej jego działania, i praktyki, jako źródła jego doświadczeń zawodowych. Wspólnym celem autorów tworzących tę pracę było ożywienie dyskusji naukowej nad nauczycielem i jego zawodem, a w szczególności zwrócenie uwagi na szereg pytań i problemów wpisujących się w zagadnienia tytułowe niniejszej książki: etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela.
Treści zawarte w niniejszej pracy zbiorowej warto postrzegać jako wyznaczające otwarty układ odniesienia dla pracy nauczycielskiej, którą można określić jako nieskończenie bogatą w swej różnorodności. Niniejsza książka dostarczając wiedzy i wskazując na „miejsca wrażliwe" w pracy nauczyciela, może przyczynić się do otwarcia nowych obszarów refleksji i zachęcić do stawiania pytań oraz do poszukiwania nań odpowiedzi. Należy przypuszczać, że zamieszczone tutaj teksty staną się przedmiotem refleksji i dyskusji tych Czytelników, którym problem profesjonalizmu i etyki w zawodzie nauczyciela jest szczególnie bliski.
Joanna M. Michalak