Opis
Wraz z procesem decentralizacji finansów publicznych europejskie jednostki samorządu terytorialnego otrzymały nowe kompetencje. Przekazaniu zadań towarzyszył zazwyczaj transfer środków finansowych z budżetu centralnego. Ponadto samodzielność finansowa samorządu terytorialnego została rozszerzona prawnie, co stworzyło możliwość pozyskiwania środków pozabudżetowych na rynku kredytowym i finansowym. Zewnętrzne źródła finansowania pozwalają niejednokrotnie na realizację inwestycji w sposób szybszy, a przy tym tańszy, niż gdyby odbywało się to ze środków własnych. Instrumenty międzynarodowego rynku finansowego, takie jak euroobligacje, mogą okazać się korzystną formą pozyskania kapitału.
Emitowane przez jednostki samorządu terytorialnego euroobligacje, często nazywane komunalnymi lub municypalnymi, są instrumentami, które pojawiły się na rynku finansowym stosunkowo niedawno, gdyż przed niespełna dwiema dekadami. Pomimo rozwoju rynku euroobligacji samorządowych, zanotowanego w ostatnich latach, grono emitentów tych instrumentów dłużnych jest w dalszym ciągu bardzo wąskie. W niniejszym opracowaniu starano się zdefiniować czynniki determinujące aktywność jednostek samorządu terytorialnego na rynku euroobligacji. Przykład emisji francuskich posłuży jako egzemplifikacja korzyści i zagrożeń związanych z emisją euroobligacji. Wybór francuskich jednostek samorządu terytorialnego wynika z faktu, iż zajmowały one czołowe miejsca pod względem wartości emisji na rynku euroobligacji w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych w Europie. Analiza francuskich euroobligacji samorządowych pozwoliła na omówienie procedur związanych z emisją, a także identyfikację funkcji, jakie one spełniają. Znaczna część francuskich doświadczeń może być wykorzystana na gruncie polskim. Między innymi praktyczne zastosowanie w polskich samorządach lokalnych może znaleźć prosta metoda analizy porównawczej kosztów pozyskania kapitału przy użyciu kredytu bankowego i pożyczki euroobligacyjnej, wykorzystywana przez francuskich samorządowców.