KSIĄŻKI
ZABAWKI
ART. PAP
GRY
MULTIMEDIA
PROMOCJE
ZDROWIE
DOM I OGRÓD
LEGO
Okładka książki Europa między Wschodem a Zachodem

Europa między Wschodem a Zachodem

Autor: Norman Davies

Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-240-5790-0
EAN: 9788324057900
oprawa: twarda z obwolutą
format: 158x225
język: polski
liczba stron: 352
rok wydania: 2019
(0) Sprawdź recenzje

Opis

Europa między Wschodem a Zachodem

Europa – między Wschodem a Zachodem Normana Daviesa to niesamowita podróż po świecie historii, sztuki i literatury. Wyprawa, podczas której naszym przewodnikiem jest niezwykły erudyta, doskonały pisarz, a przede wszystkim wielki historyk.

Norman Davies

Znany ze swojego zamiłowania do przełamywania utartych schematów, czyni to także na kartach tej książki. Dowiemy się z niej, dlaczego historia „cywilizacji zachodniej” nie jest tym samym co historia Europy, w czym Australia jest podobna do Syberii i dlaczego nie zdajemy sobie sprawy, że Niemcy przez ostatnie tysiąc lat byli najlepszymi przyjaciółmi Polaków. Autor zdradzi nam źródła swoich inspiracji oraz sekrety historycznego i pisarskiego warsztatu. To wielka gratka zarówno dla miłośników książek Normana Daviesa, jak i dla tych, którzy przygodę z nimi dopiero zaczynają

Spis treści książki Europa między Wschodem a Zachodem

Wstęp do II wydania polskiego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . I
Wstęp  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 5
Prolog: Legenda o Europie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 9
Część pierwsza
HISTORYK MIĘDZY WSCHODEM A ZACHODEM
Idea Europy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 15
Uprawnione porównania, fałszywe kontrasty: Wschód i Zachód w najnowszej
historii Europy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 33
„Cywilizacja zachodnia” a historia Europy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 61
Część druga
KORZENIE HISTORYKA
Sicut lilium: historia w Magdalen College  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 81
Historia, język i literatura: podróż w nieznane  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 109
Część trzecia
ZADANIA HISTORYKA
Roller coaster: jak rodziła się Europa. Rozprawa historyka z historią  . . . . . . . . .  . 151
Nie na zawsze Anglia: europejska historia Wielkiej Brytanii  . . . . . . . . . . . . . .  . 173
Niezrozumiane zwycięstwo  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 197
Część czwarta
HISTORIE HISTORYKA
Europa za morzami i stepami  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 209
Tysiąc lat kameraderii polsko-niemieckiej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 229
Wątek islamski w historii Europy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 245
Wątek żydowski w historii Europy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 267
Część piąta
POGLĄDY HISTORYKA
Historia a polityka  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 287
Wzrost nowych mocarstw światowych  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 319
Postscriptum: Czekając na obiad  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 335
Indeks osób  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 339
Spis ilustracji  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . 349

Fragment książki

Prawy brzeg Dunaju stanowił przez stulecia północną granicę cesarstwa
rzymskiego. Oznacza to, że hotel Gellért, w którym większość tutaj obecnych spędziła noc, został zbudowany na niegdysiejszym terytorium cesarstwa. Z kolei położony naprzeciw hotelu Gellért po drugiej stronie rzeki
Uniwersytet Ekonomiczny w Budapeszcie, gdzie odbywa się niniejsza konferencja, stanął na ziemiach, które nigdy do Rzymu nie należały. Przekraczając rano most Wolności, przeszliśmy z Budy do Pesztu. Tysiąc sześćset czy
tysiąc siedemset lat temu podróżny przeprawiający się przez Dunaj w tym
samym kierunku opuszczałby przytulne przedmieścia rzymskiego Aquincum, wkraczając na otwarte równiny barbarzyńskiej Panonii.
Można sobie wyobrazić wiele podobnych przepraw. Niektóre znajdowałyby
się w dolnym biegu rzeki, na terenie obecnej Serbii czy Bułgarii – w Taurunum
czy Durostorum. Inne na górnym Dunaju w Vindobonie (Wiedniu) czy Reginie (Ratyzbonie). Jeszcze dalej na północ, w Colonia Augusta (Kolonii), wyruszywszy z imperialnego zachodniego brzegu Renu, lądowało się na nie należącym do Rzymian wschodnim brzegu Germania Barbarica. W leżącym przy
Murze Hadriana Luguvallium przejście przez bramę w kierunku północnym
oznaczało opuszczenie prowincji Britannia i wejście na ziemie dzikich ponoć
plemion kaledońskich (nie było jeszcze wówczas Anglii ani Szkocji).
 
Określenia „rzymski” oraz „barbarzyński” kierują uwagę ku powracającej koncepcji, którą Rzymianie pozostawili w spadku wszystkim następcom.
Chodzi tu o bardzo uproszczony i dyskusyjny pogląd, że wszystko, co związane z cesarstwem, było „cywilizowane”, wszystko zaś poza nim „barbarzyńskie”. Samo słowo „cywilizacja” pochodzi od łacińskiego cives – „obywatel”.
Sugeruje to, że wyłącznie obywatele Rzymu posiadali atrybuty kultury wysokiej, które nie przysługiwały ludziom nie będącym jego obywatelami. Greckie słowo barbaros było początkowo określeniem każdego, kto mówił „blabla-bla” (jak byśmy to dziś powiedzieli), a nie po grecku. Z czasem nabrało
jednak znaczenia pejoratywnego – ludzie tak nazywani mieli być nieokrzesani, zacofani i gorsi.
Badania nad początkami pojęcia „barbarzyństwa”, które po Grekach
podjęli Rzymianie, wyróżniają dwa przełomowe momenty. Pierwszy to VIII
wiek p.n.e., gdy starożytni Grecy zetknęli się ze Scytami oraz innymi koczowniczymi ludami z pontyjskich stepów. Kolejny nastąpił trzysta lat później, gdy Grecy stali w obliczu porażki z ręki perskich najeźdźców, a wszyscy
wielcy poeci oraz dramaturgowie złotego wieku przedstawiali napastników
jako gorszych w imię greckiej solidarności i przetrwania. Co do Persów, ciekawe jest to, że wywodzili się oni ze starej i wyrafinowanej kultury, z którą w innych okolicznościach starożytna Grecja mogłaby nawiązać cieplejsze
stosunki. Historia jednak potoczyła się tak, że Grecy odwrócili się od świata zewnętrznego, wybrali nastawienie, które nazwano by później „szowinistycznym” lub „ksenofobicznym”, oraz zapoczątkowali długotrwałą i szkodliwą tradycję pogardy dla „innych spoza Grecji”2
. Nie ma jednak wątpliwości,
że idea Europy bierze początek od starożytnych Greków, którzy najczęściej
wyrażali ją poprzez legendę.
Pomijając legendy, idea Europy dojrzewała w organiczny sposób przez
bardzo długi czas. Najlepiej uczynimy, przyglądając się najpierw trzem powracającym koncepcjom wiązanym z terminem „Europa”, a następnie badając ich ewolucję w czasie. Pierwsze działanie ma charakter czysto analityczny – daje odpowiedź na pytanie: czym jest Europa? Drugie przypomina
pracę archeologa – polega na przesiewaniu pokładów czasu i określaniu kolejnych etapów rozwoju obecnej zbiorczej idei. Daje ono odpowiedź na pytanie: jak powstały poszczególne składniki europejskiej tożsamości?
 
Jak wyjaśniłem we Wstępie do Europy3
, można wyróżnić trzy, częściowo zazębiające się warianty koncepcji Europy – geograficzny, cywilizacyjny
oraz polityczny. Najprostszy wydaje się wariant geograficzny – przedstawia
on Europę jako zachodni półwysep Eurazji. Historia Europy to wszystko, co
wydarzyło się na tym półwyspie. Sprawa nie jest jednak tak prosta. Chociaż
kształt półwyspu od północy, zachodu i południa jasno wytycza linia brzegowa, przebieg jego granicy lądowej na wschodzie zawsze był niejasny i ulegał zmianom. Obecna granica Europy poprowadzona wzdłuż pasma Uralu
to linia arbitralna. Jest ona wynikiem konwencji stworzonej w XVIII wieku przez szwedzkiego geodetę na usługach carycy Katarzyny Wielkiej. To
imperatorowa Rosji zadecydowała, że dawna, tradycyjna granica Europy na
rzece Tanais (Don), ustanowiona rzecz jasna przez Greków, powinna zostać
przesunięta daleko na wschód i objąć większą część imperium moskiewskiego. Konwencja ta utrzymała się przez ostatnich dwieście lat, nie należy jednak sądzić, że będzie trwać wiecznie.
Drugi wariant Europy – jako nowej cywilizacji Zachodu – jest najbardziej skomplikowany i obejmuje najwięcej możliwości. Ograniczę się tutaj
do stwierdzenia, że koncepcja ta rodzi poważny problem natury przestrzennej, ponieważ ludzie, którzy nieśli tę cywilizację, postanowili dotrzeć na
wszystkie kontynenty świata. W początkowym stadium Europa była zlokalizowana na wspomnianym eurazjatyckim półwyspie. Jednak od XVI wieku
Europejczycy zaczęli migrować do Nowego Świata, Australazji oraz części
Azji. Bardzo trudno dokładnie ustalić, co jest tutaj centrum, a co peryferiami. Większość ludzi z praktycznych powodów zawęża pojęcie centrum do
półwyspu europejskiego. Są jednak zwolennicy innych ujęć, w szczególności amerykańscy orędownicy „cywilizacji zachodniej”, którzy twierdzą, że
Ameryka Północna czy Australia stanowiły integralną część tej samej cywilizacji od początku wielkiej migracji przez ocean.
Trzeci wariant ma naturę polityczną. Idea politycznej Europy pozostawała przez wiele stuleci utopią i nieosiągalnym ideałem. Jednak po drugiej wojnie światowej polityczna Europa – czyli obecnie Unia Europejska –
urzeczywistniła się jako żywy i wzrastający organizm. Zgodnie z traktatem
rzymskim z 1957 roku wszyscy sygnatariusze zobowiązują się dążyć do „coraz ściślejszej unii”.
 

okładka książki Normana Daviesa Europa między wschodem a zachodem

CENA:
31,35  zł
Cena detaliczna:
49,90 zł
37%
rabatu
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 31,20
Produkt niedostępny
Wpisz e-mail, jeśli chcesz otrzymać powiadomienie o dostępności produktu
Zapisz się na newsletter multiszop.pl
Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką prywatności oraz na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji handlowej od ESSE Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi. Więcej informacji znajdziesz w Regulaminie Newslettera. Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka ESSE sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi.
rozwiń
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj