Opis
Układanki geometryczne rozwijają zdolność myślenia, analizy i syntezy wzrokowej, manipulację. Dają możliwość działania na trwałym, atrakcyjnym materiale. Dzięki układankom, dziecko może kilkakrotnie i na wielu poziomach trudności, dokonywać doświadczeń w rozwiązywaniu zadania.
I.
A. Dziecko widzi planszę z figurami geometrycznymi. Nauczyciel/ terapeuta/ rodzic na oczach dziecka wyciąga elementy, z których zbudowana jest figura geometryczna i prosi, by ułożyło ją w podanym miejscu. Dziecko próbuje samodzielnie ułożyć figurę.
B. Dziecko widzi planszę z figurami geometrycznymi. Nauczyciel/ terapeuta/ rodzic na oczach dziecka wyciąga elementy, z których zbudowane są dwie (następnie trzy, cztery) figury geometryczne i prosi, by ułożyło je w podanym miejscu. Dziecko próbuje samodzielnie ułożyć figury.
II.
Dziecko układa rozsypane elementy na planszy, tworząc figury geometryczne.
III.
Dziecko układa figury geometryczne na stoliku, korzystając z wcześniejszych doświadczeń.
Przed składaniem figur nauczyciel/ terapeuta/ rodzic wspólnie z dzieckiem porównuje figury. Pokazuje trójkąty, z których ułożony jest np. kwadrat. Nakłada trójkąty jeden na drugi, by wskazać, iż są takie same. Takich samych doświadczeń dostarcza dziecku omawiając kształt elementów, z których powstają pozostałe figury.