Opis
Kolejną kolekcją z serii „Arcydzieła Polskiego Kina”, którą Wydawnictwo Telewizji Kino Polska oddaje do rąk swoich widzów, jest box trzech filmów Filipa Bajona nakręconych na przestrzeni lat 1979-1981. Autora Arii dla atlety, Wizji Lokalnej 1901 i Limuzyny Daimler-Benz, wbrew podejmowanej przez niego tematyce, interesują nie tyle mechanizmy i dramaty historii, co wyjątkowe chwile przełamania, które on sam układa w osobliwe wizje końca świata. Niemal w każdym filmie Bajon wybiera jako preteksty do swoich fabuł momenty, kiedy "jedna epoka ustępuje drugiej", tworząc sytuację rozpadu, w której można dostrzec nastroje dekadencji. Koniec ustabilizowanego świata na swój sposób odmalowują wszystkie trzy prezentowane w kolekcji filmy. Kino Bajona to przestrzeń wielkiej wyobraźni literackiej i nieprzeciętnej fantazji reżyserskiej, które w zderzeniu z przywoływanymi przez niego zdarzeniami, zwłaszcza tymi dotyczącymi historycznych faktów i biografii prawdziwych osób, tworzą rzetelne w swym kształcie artystycznym obrazy-panoramy „na moment przed kataklizmem dziejowym”.