Opis
Komunistyczne Chiny na przełomie wieków XX i XXI stają się jednym z głównych ośrodków, w których kształtuje się współcześnie ład ekonomiczno-społeczny w skali globalnej. Możemy obserwować, jak w odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą wolnorynkowa strategia gospodarcza państw demokracji zachodniej, tworzy się w tej części świata nowoczesne państwo. Państwo, które jest nowoczesne na swój własny sposób, ponieważ buduje swą pozycję w oparciu o inny niż zachodni obraz świata i inną skalę wartości.
Bez znajomości podstaw tego sposobu bycia w świecie trudno nam będzie poprawnie odczytywać intencje i kierunek, w jaki obecnie zmierzają chińskie elity polityczne. Stąd – paradoksalnie - książka traktująca o początkach sztuki konfucjańskiej może okazać się interesującą lekturą nie tylko dla wąskiego grona jej amatorów. Bowiem prezentuje się w niej sztukę – jej techniki, style i idee – na tle filozoficznego obrazu świata powszechnie zakładanego przez przedstawicieli cywilizacji chińskiej. Uważny czytelnik w trakcie lektury, sam może zdobyć umiejętność spoglądania na sposób „chiński” na świat wokół niego. Wtedy lekturze książki o filozoficznych podstawach sztuki odległej starożytności towarzyszyć będzie możliwość większego zrozumienia tego, co dzieje się we współczesnym świecie.
Anna Iwona Wójcik, jest adiunktem w Zakładzie Filozofii Kultury Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i kierownikiem Zespołu Badawczego Filozofii Wschodu.
W swych zainteresowaniach badawczych konsekwentnie zwraca się w kierunku filozofii chińskiej, koncentrując się w sposób szczególny na konfucjanizmie. Jest autorką książek: Konfucjusz (1995); Wolność i władza. Filozoficzne idee cywilizacji liberalnej i konfucjańskiej w próbie międzykulturowego porównania (2002) oraz tłumaczenia Laozi Księga dao i de z komentarzami Wang Bi (2006). Wraz z Leszkiem Sosnowskim jest współredaktorką i współautorką Ogrodów – zwierciadeł kultury: tom I Wschód (2004), tom II Zachód (2008).