Opis
Idea podręcznikaUstawa oświatowa przewiduje 35 godzin lekcyjnych w tygodniu w szkole ponadgimnazjalnej. W takiej liczbie godzin, w każdej klasie wybiera się zwykle tylko dwa przedmioty wiodące. Praktyka pokazuje, że z grupy przedmiotów ścisłych, młodzież najczęściej wybiera matematykę i informatykę. Stąd ogromna liczba klas matematyczno-informatycznych i niewielka - matematyczno-fizycznych.Dyrektorzy szkół, zdając sobie sprawę, że młodzież ucząca się w klasach matematyczno-informatycznych wybierze studia techniczne do których dobra znajomość fizyki jest konieczna, dorzucają jedną lub dwie godziny z puli którą dysponują. Realizowana jest więc pewna pośrednia odmiana kursu, tzn. więcej niż podstawowy ale mniej niż rozszerzony. Podobnie przedstawia się problem fizyki w klasach biologiczno-chemicznych.Wobec powyższego, zaistniała konieczność przygotowania podręcznika, który dobrze służyłby realizacji celów nauczania w takich klasach.O podręcznikuPodręcznik jest przeznaczony dla klas matematyczno-informatycznych i biologiczno-chemicznych, do realizacji w 5-6 godzinach w cyklu nauczania. Przy takiej liczbie godzin, można już było wprowadzić klasyczny układ treści. Poszerzenie w stosunku do ""kanonu"" obejmuje tylko fizykę klasyczną - głównie mechanikę i ilościowy opis pól.W podręczniku zamieszczono wielką liczbę rozwiązanych przykładów. Pozwoli to uczniowi na bardziej efektywne korzystanie ze skorelowanego z tym podręcznikiem zbioru zadań.Podręcznik jest precyzyjnie dopasowany do wymagań matury z fizyki na poziomie podstawowym (ujęcia holistyczne - w charakterze podsumowań - znajdują sięw drugiej części podręcznika) i obejmuje większość wymagań do matury na poziomie rozszerzonym.Część pierwsza zawiera działy: kinematyka, dynamika, grawitacja, elementy szczególnej teorii względności, hydrostatyka, fizyka cząsteczkowa i termodynamika oraz elektrostatyka.Numer dopuszczenia 90/04. Do pobrania aneks do pierwszego wydania podręcznika. [Mechanika bryły sztywnej,PDF 368 KZ]