Opis
Idea podręcznikaUstawa oświatowa przewiduje 35 godzin lekcyjnych w tygodniu w szkole ponadgimnazjalnej. W takiej liczbie godzin, w każdej klasie wybiera się zwykle tylko dwa przedmioty wiodące. Praktyka pokazuje, że z grupy przedmiotów ścisłych, młodzież najczęściej wybiera matematykę i informatykę. Stąd ogromna liczba klas matematyczno-informatycznych i niewielka - matematyczno-fizycznych.Dyrektorzy szkół, zdając sobie sprawę, że młodzież ucząca się w klasach matematyczno-informatycznych wybierze studia techniczne do których dobra znajomość fizyki jest konieczna, dorzucają jedną lub dwie godziny z puli którą dysponują. Realizowana jest więc pewna pośrednia odmiana kursu, tzn. więcej niż podstawowy ale mniej niż rozszerzony. Podobnie przedstawia się problem fizykiw klasach biologiczno-chemicznych.Wobec powyższego, zaistniała konieczność przygotowania podręcznika, który dobrze służyłby realizacji celów nauczania w takich klasach.O podręcznikuPodręcznik jest przeznaczony dla klas matematyczno-informatycznych i biologiczno-chemicznych, do realizacji w 5-6 godzinach w cyklu nauczania. Przy takiej liczbie godzin, można już było wprowadzić klasyczny układ treści. Poszerzenie w stosunku do ""kanonu"" obejmuje tylko fizykę klasyczną - głównie mechanikę i ilościowy opis pól.W podręczniku zamieszczono wielką liczbę rozwiązanych przykładów. Pozwoli to uczniowi na bardziej efektywne korzystanie ze skorelowanego z tym podręcznikiem zbioru zadań.Podręcznik jest precyzyjnie dopasowany do wymagań matury z fizyki na poziomie podstawowym (ujęcia holistyczne - w charakterze podsumowań - znajdują sięw drugiej części podręcznika) i obejmuje większość wymagań do matury na poziomie rozszerzonym.Część druga zawiera działy: prąd elektryczny, magnetyzm, indukcja elektromagnetyczna, ruch drgający, ruch falowy, transport energii, optyka, fizyka jądrowa, podsumowanie wiadomości o oddziaływaniach występujących w przyrodzie, budowa i ewolucja Wszechświata, jedność mikro- i makroświata, fizyka a filozofia, narzędzia współczesnej fizyki.