Opis
Publikacja została przygotowana celem zaprezentowania różnych aspektów funkcjonowania trzeciego sektora (stowarzyszeń i fundacji) w kontekście współpracy z instytucjami publicznymi działającymi na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym. Współpraca taka jest coraz częściej podejmowana nie tylko na obszarze realizacji obowiązków nałożonych ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie, ale również podczas rozwiązywania palących problemów społecznych występujących na terenie działania instytucji i organizacji, podnoszenia standardów pracy, rozwoju infrastruktury, wzajemnej wymiany doświadczeń, czy też realizacji partnerskich inicjatyw o skali międzynarodowej.
Oprócz omawiania zasad współpracy tych organizacji z administracją publiczną (współpraca pozafinansowa, rady działalności pożytku publicznego, zlecanie realizacji zadań publicznych, inicjatywa lokalna) to w książce wyjaśniamy również między innymi następujące zagadnienia:
W jaki sposób powołać i zarejestrować fundację i stowarzyszenie
Jak zaplanować strategię rozwoju organizacji i opracować budżet na kolejne lata funkcjonowania?
W jaki sposób stowarzyszenie lub fundacja może uzyskać status organizacji pożytku publicznego (OPP) oraz jakie prawa i obowiązki wynikają z posiadania tego statusu?
Jak efektywnie prowadzić działalność bieżącą (operacyjną) stowarzyszeń i fundacji (jak pozyskać lokal na biuro organizacji, zdobyć wyposażenia niezbędne do działań administracyjnych, zatrudnić pracowników i zaangażować wolontariuszy do współpracy itp.)
Jakie są zasady sprawozdawczości organizacji non-profit (darmowy wzór sprawozdania finansowego znajduje się na portalu www.ekspertbeck.pl)?
Jak przygotować się do kontroli US, ZUS, PIP oraz grantodawcy, który wsparł finansowo realizację projektu organizacji?
Jak pozyskać środki na funkcjonowanie organizacji non-profit (dotacje od samorządu i z budżetu państwa, kredyty, spadki i zapisy, zbiórki publiczne, składki, 1% z podatku dochodowego i inne)?
Jak pozyskać sponsora i z nim współpracować?
Jak przygotować kompletną dokumentację aplikacyjną na konkurs dotacyjny (konstrukcja projektu, studium wykonalności projektu, biznesplan, analiza SWOT itd.)?
W jaki sposób nawiązać współpracę między organizacjami pożytku publicznego a organami administracji publicznej
W książce znajdują się odpowiedzi na 39 najczęściej zadawane pytania w zakresie procedur konkursowych, umów dotacyjnych, sprawozdania i realizacji zadań, programów współpracy, inicjatywy lokalnej.
Zakup książki daje dostęp (po wpisaniu kodu ze zdrapki) do specjalnie przygotowanej zakładki „Non profit” w portalu www.ekspertbeck.pl na jeden miesiąc gratis. W portalu tym znajduje się wiele artykułów i wzorów m.in.:
Statut fundacji
Porozumienie o wykonywanie świadczeń wolontariackich
Sprawozdania finansowe
Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego (częściowe/końcowe)
Sprawozdanie końcowe z wykonania realizacji zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej
Oferta realizacji zadania publicznego
Lista kontrolna do sprawdzenia zgodności wniosku o dofinansowanie z zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Opis projektu ubiegającego się o finansowe wsparcie programu dotacyjnego Komisji Europejskiej
Roczny program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultacji społecznych z Radą Działalności Pożytku Publicznego lub z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Pełnomocnictwa niezbędne do reprezentacji przy składaniu ofert
Pełnomocnictwa konieczne przy reprezentacji wnioskodawców w sprawie inicjatywy lokalnej
Umowa o wykonanie inicjatywy lokalnej