Opis
Z okazji Euro 2012 (i nie tylko) powstała jedyna w Polsce dwujęzyczna książka o piłce nożnej skierowana do kobiet (i nie tylko). Choć właściwie to książka dla każdego, kto nie rozumie jeszcze futbolu, a chciałby go pokochać. Po lekturze 30 kluczowych haseł dotyczących dyscypliny i wielu ciekawostek - po polsku i angielsku - jest wielce prawdopodobne, że tak się stanie. Tym bardziej, że błyskotliwy tekst Jakuba Kowalskiego uzupełniają znakomite ilustracje autorstwa Marty Krzyszkowskiej-Gierych. Ideę rzuciła Izabela-Oraszek Kotapska.
Autorzy mają pewność, że warto przeczytać i obejrzeć, albo obejrzeć i przeczytać książkę, bo dzięki czemu futbol rozjaśni swoje tajemnice. I sfeminizuje, gdyż dyktat mężczyzn jest tu ewidentny. Panie próbują go skruszyć, ale w powszechnej (czytaj: męskiej) świadomości to właśnie panowie grają, sędziują, kibicują i „się znają”. Po lekturze "Futbologiki" widać, że to fałsz, nie tylko w futbologicznym ujęciu.
Dorota Wellman, dziennikarka TVN, po lekturze książki: "Teraz to jestem przygotowana. Już nigdy mój siostrzeniec Filip - wybitny piłkarz, nie będzie patrzył na mnie z pobłażaniem. Usiądę wśród podnieconych mężczyzn, postawię przed sobą piwo, nałożę szalik biało-czerwony i będę się fachowo wymądrzać. Bo teraz football jest dla mnie jasny i prosty. A nawet logiczny, bo jeszcze do niedawna wydałało mi się, że ci wszyscy faceci latają bez sensu".
Autorzy:
Jakub Kowalski
Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Pisał o sporcie (i nie tylko) do Rzeczpospolitej, Gazety Wyborczej, Polityki i innych gazet (lub czasopism). Stał na bramce w wielu drużynach amatorskich, jednak o reprezentację się nie otarł.
Marta Gierych
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale grafiki (dyplom z plakatu). I jak na absolwentke przystało tworzy piękne logotypy, projektuje plakaty i okładki do filmów, ilustruje książki. Czasem kopie w nogę... stołową (jak się zdenerwuje).
Izabela Kotapska-Oraszek
Tytuł politologa zdobyła na Uniwersytecie Warszawskim. Trenuje umysł, żeby celnie strzelać pomysłami, a potem w pocie czoła kompletować drużyny do ich realizacji. Drybluje między reklamą, sztuką, animacją kulturalną i psychologią.