Opis
Obok analizy fundamentalnej, portfelowej oraz popularnej wśród inwestorów analizy technicznej coraz większe uznanie uczestników rynku znajdują finanse behawioralne, czyli psychologiczne podejście do rynku papierów wartościowych. Niniejsza praca wpisuje się w ten ostatni nurt.W książce opisano proces podejmowania decyzji inwestycyjnych na podstawie teorii perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky'ego, za którą ten pierwszy otrzymał w 2002 roku Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii. Zaprezentowano również długą listę mechanizmów psychologicznych w sferze poznawczej, motywacyjnej i emocjonalnej inwestora. Omówiono też problematykę dyskontowania odroczonych wypłat.Książka skierowana jest zarówno do osób zajmujących się teorią rynku, jak i do praktyków - jednym i drugim pomoże w zrozumieniu psychologicznych uwarunkowań inwestowania.Niniejsza publikacja nie tylko zapoznaje Czytelnika z różnymi zaskakującymi fenomenami psychologii rynku finansowego, lecz także ukazuje ich źródła i przedstawia wyjaśnienia oparte na poważnych teoriach naukowych. Nie ma wątpliwości, że Czytelnik ma do czynienia z jednym z najbardziej kompetentnych wykładów w tej dziedzinie.Prof. dr hab. Tadeusz TyszkaAkademia Leona KoźmińskiegoKsiążka Piotra Zielonki w systematyczny sposób prezentuje zarówno najważniejsze dokonania psychologii rynku finansowego, jak i - co stanowi szczególny walor publikacji - dorobek wieloletnich badań autora prowadzonych w tej dziedzinie. I dla osób profesjonalnie związanych z rynkiem finansowym, i dla aktywnych inwestorów książka ta stanowić będzie doskonałą okazję do refleksji nad stosowanymi strategiami inwestycyjnymi oraz kontekstem podejmowanych decyzji.Dr Grzegorz ŁętochaDyrektor Departamentu Zarządzania Aktywami, BPH TFI S.A.Wiceprezes Związku Maklerów i DoradcówMało jest jeszcze książek, które dawałyby całościowy obraz ewolucji finansów behawioralnych i wzajemnych zależności między ich elementami. Pracę Zielonki niewątpliwie wyróżnia to, że jest jedną z takich książek.Andrzej SławińskiProfesor Szkoły Głównej HandlowejPodstawowym osiągnięciem pracy jest wskazanie związków analizy technicznej z analizą behawioralną, a zwłaszcza tego, że zachowania w analizie technicznej nie wynikają z metod tej analizy, lecz z przesłanek psychologicznych.Prof. dr hab. Krzysztof JajugaUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu