Opis
Książka jest pokłosiem międzynarodowej konferencji zorganizowanej we wrześniu 2018 roku przez Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców UAM w ramach glottodydaktycznych sympozjów Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego. Konferencja pomyślana została jako forum wymiany poglądów i doświadczeń na temat stanu glottodydaktyki polonistycznej w kontekście przemian cywilizacyjno-kulturowych. Wzięło w niej udział ponad 70 przedstawicieli polskich i zagranicznych ośrodków akademickich z Austrii, Belgii, Mołdawii, Niemiec, Rosji, Słowacji, Szkocji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Publikacja gromadzi jedynie drobną część tego wydarzenia, zachowując kształt wystąpień i przenosząc Czytelników w klimat debaty glottodydaktycznej ostatnich letnich dni 2018 roku. Zawiera ona dwadzieścia siedem tekstów, ukazujących współczesne tendencje i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej, status polszczyzny na arenie międzynarodowej, a także zagadnienia wielojęzyczności i wielokulturowości w kontekście nauczania. Ilustrują one efekty działań relacji nauczyciel – uczeń w postaci nabytych kompetencji językowych i socjokulturowych oraz pokazują, że procesowi uczenia się i ciągłego rozwoju poddany jest zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Tym samym publikacja stanowi propozycję nie tylko dla Czytelników zainteresowanych rozwojem badań glottodydaktycznych, lecz może być także źródłem inspiracji dla osób zaangażowanych w krzewienie polskiego języka i kultury w środowiskach obcojęzycznych.