Opis
Książka jest poświęcona gospodarce kreatywnej, interpretowanej jako wykorzystanie kultury i jej zasobów w rozwoju gospodarczym. W niniejszym opracowaniu sformułowano koncepcję gospodarki kreatywnej i przedstawiono główne mechanizmy jej funkcjonowania. Szczególna uwaga została poświęcona przestrzennemu wymiarowi tej gospodarki, który uzupełnia i rozszerza standardową refleksję ekonomiczną lub kulturoznawczą. Zaprezentowana w książce koncepcja jest próbą budowy teorii gospodarki kreatywnej. Dotychczas stosowane pojęcia i koncepcje sektora kreatywnego mają poważne ograniczenie – nie obejmują zjawisk i procesów mających charakter kreatywny, a odbywających się poza sektorem kreatywnym. Koncepcja gospodarki kreatywnej ma zatem na celu wskazanie na systemowy charakter zjawisk. Dotyczy więc nie tylko firm, branż czy miast kreatywnych, lecz całego „kreatywnego ekosystemu”.
Praca w szczególności podejmuje próbę uporządkowania wielości pojęć i podejść teoretycznych związanych z gospodarką kreatywną oraz jej zdefiniowania, a także wskazuje na charakterystyczny dla gospodarki kreatywnej dualizm ekonomiczno-kulturowy. Przedstawiono w niej także specyfikę rynku dóbr kreatywnych i złożoność ich wartości oraz uwarunkowań ich powstawania, dystrybucji i konsumpcji, a także zaproponowano analizę gospodarki kreatywnej w oparciu o koncepcję mechanizmów.