Opis
Czy w najsłynniejszym dramacie Szekspirowskim można odnaleźć odniesienia do świata zmysłów, a tym samym, czy Hamlet jest uzmysłowiony? Czy zapoznanie się z reprezentacjami zmysłów w dramacie pozwoli na „uzmysłowienie sobie zmysłów” pod względem ich kulturowej istoty? Czy w takim razie nasza współczesność różni się od poprzednich epok pod względem fascynacji zmysłami w ich kulturowym wymiarze? Czy nie należałoby sięgnąć głębiej, mianowicie do postmodernistycznych adaptacji tej sztuki, z zamiarem odnalezienia w nich współczesnych wyobrażeń zmysłów, a tym samym odmiennego uzmysłowienia Hamleta?
W niniejszej książce autorka stara się znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania, eksponując kulturowy wymiar postrzegania zmysłowego na przykładzie dramatu Hamlet oraz wybranych, współczesnych adaptacji filmowych. W naukach przyrodniczych i kognitywnych zmysły analizowane są pod kątem czysto biologicznej funkcji percepcyjnej, która jest uznawana za stałą. Z kolei kulturowe badania nad percepcją sensoryczną dostrzegają ich zmienny historycznie potencjał znaczeniowy, a także zwracają uwagę na fakt, że społeczeństwa przypisują zmysłom różne funkcje i wartości, tworząc odmienne hierarchie i kategorie zmysłów. Czym więc są zmysły – oto jest pytanie…