Opis
Spis treści:
Wstęp / 7
ROZDZIAŁ 1. ORIGO / 17
1.1. Kosmas z Pragi, jego wizja początków ludu i państwa w kontekście czeskiej tradycji historiograficznej / 17
1.2. Wiersze lubiąskie (Versus Lubenses) i średniowieczne narracje o powstaniu klasztoru / 41
1.3. Narracje o początkach dynastii – przykłady francuskie, zwłaszcza kroniki Dudona z St. Quentin Librorum tres de moribus et actis primorum Normanniae ducumoraz Jana z Marmoutier Gesta consulum Andegavorum / 64
Narracja normandzka / 66
Legenda dynastyczna hrabiów Andegawenii / 75
1.4. Kobieta a mężczyzna – natura a cywilizacja; pierwszy początek i jego sens oraz znaczenie „nowych początków” / 84
ROZDZIAŁ 2. IDENTITAS / 103
2.1. Czesi naród wspaniały – czeladź św. Wacława / 103
2.2. Wspólnota klasztorna: tożsamośćbudowana poprzez związek ze świętym patronem /126
2.3. Potwory i zwierzęta magiczne jako część opowieści grodowych i legend lokalnych /147
2.4. Polacy-Asowie i waniczni Rusini: budowanie narracji rozgraniczającej / 169
ROZDZIAŁ3. EXCLUSIO / 189
3.1. Slavi genus hominum durum. Stereotypowe opisy Słowian i ich ziemi w średniowieczu / 189
3.2. Apostatica gens Iudeorum.Wyobrażenie żydów jako anty-społeczności, wrogów cywilizacji / 207
3.3. …super Sodomam et Gomorrham sulphur et ignem a Domino de calo (Rdz 19, 24). O ludziach łamiących ład seksualny wspólnoty / 225
Zakończenie / 247
Wykaz skrótów / 256
Bibliografia / 258
Indeks osób / 266
Summary / 277