Opis
Holland. Przewodnik Krytyki Politycznej"" jest pierwszą od lat, kompletną publikacją na temat dorobku reżyserki, która po ""W ciemności"" i wyprodukowanym dla czeskiego HBO miniserialu ""Gorejący krzew"" znów znajduje się u szczytów filmowej sławy. Książka łączy nowatorską formę z interesującą, proponującą nieoczywiste interpretacje treścią. Idąc tropem najwspanialszych tradycji polskiego kina, z czasów, gdy jego największe sukcesy łączyły się ze słowem ""zespół"" prezentujemy dzieło zbiorowego wysiłku grupy autorów i autorek: filmoznawców, historyczek, poetek, muzyków. Książka ma charakter warsztatowego eksperymentu, przygląda się dorobkowi Agnieszki Holland przy pomocy różnych narzędzi teoretycznych i różnych form: wywiadu, filmoznawczej rozprawy, eseju wizualnego, dyskusji, wspomnień z planu. Tom otwierają i zamykają dwa wywiady z reżyserką, pierwszy autorstwa Agnieszki Wiśniewskiej, drugi Cezarego Michalskiego. Autorka ""Europa Europa"" mówi w nim o swoim doświadczeniu dwóch rewolucji (praskiej wiosny i ""Solidarności""), sypie anegdotami z historii polskiego kina, odsłania kulisy swoich filmów, dzieli się przemyślanami na temat współczesnej sytuacji politycznej. Takie autorki i autorzy jak Maria Janion, Kazimiera Szczuka, Marta Konarzewska, czy Jakub Majmurek, badają związki reżyserki z tradycją romantyczną, polityczne stawki jej twórczości, przyglądają się jak jej filmy budują mit dzieciństwa, czy konstruują wzorce kobiecości i męskości. Tym ostatnim w kinie Holland przygląda się w swoim eseju wizualnym Jagoda Murczyńska. Do spojrzenia na dzieło Holland zaprosiliśmy także artystów tworzących w innych mediach. Dramturżka i reżyserka teatralna Weronika Szczawińska pisze o ""Aktorach prowincjonalnych"", poeci i poetki roczników 80. (Jaś Kapela, Szczepan Kopyt, Joanna Dziwak) dyskutują o ""Całkowitym zaćmieniu"", a pianista Marcin Masecki i animator życia muzycznego Wojtek Zrałek-Kossakowski o ""Kopii mistrza"".