Opis
Najnowszy numer poświęcony jest zyskującemu na znaczeniu w ostatnich latach podejściu określanemu mianem badań kultury produkcji. Stanowi ono próbę wyjścia poza alternatywę Wielkich Teorii oraz neoformalizmu (kognitywizmu) i opiera się na zwróceniu szczególnej uwagi na złożone konteksty produkcyjne, problemy rynku filmowego, zagadnienia dystrybucji, zwyczaje ekip filmowych i realia pracy na planie. W tomie zebrano teksty badaczy z polskich i zagranicznych ośrodków filmoznawczych, a także grupy autorów związanych ze Szkołą Filmową w Łodzi. Poświęcone są one kontekstom produkcyjnym zarówno filmów sytuujących się już w sferze historii kina, jak i twórczości współczesnej. W intencji redaktora tom stanowić ma swoiste „rozpoznanie pola” wciąż znajdujących się we wstępnej fazie rozwoju badań produkcyjnych mające dostarczyć przesłanek do odpowiedzi na pytanie, które z obszarów tych badań mogą okazać się szczególnie owocne poznawczo i wzbogacić nasze rozumienie dzieła filmowego.