Opis
(...) Podjęcie tematu rozumianego, jako relacje między infrastrukturą a rozwojem regionalnym i lokalnym uważam za ważne, chociażby z tego punktu widzenia, iż w praktyce zarządzania rozwojem infrastruktury w Polsce na poziomie lokalnym i regionalnym napotykamy na szereg ograniczeń i barier. Wynikają one z wielu przyczyn, chociażby z: zapisów prawa, konstrukcji prawa zamówień publicznych, braku komunikacji społecznej, braku umiejętności strategicznego podejścia władz publicznych do projektowania w obszarze infrastruktury, błędów menedżerów publicznych popełnionych w poprzednich okresach. Dzielenie się doświadczeniami jest jak najbardziej uzasadnione, chociażby po to, aby władze publiczne przyszłych kadencji potrafiły podejmować racjonalne decyzje, odpowiadające potrzebom lokalnych i regionalnych społeczności.
Prof. dr hab. Danuta Stawasz
(...) Termin „infrastruktura" jest pojęciem bardzo szerokim i w zależności od interpretacji ogranicza się jedynie do materialnej (rzeczowej) strony zjawiska lub wskazuje także na pozamaterialne jej składowe. Z tych względów w recenzowanych badaniach został uwzględniony głównie materialny aspekt infrastruktury. Można uznać, że jej poziom jest jednym z ważniejszych kryteriów oceny rozwoju terytorialnego. Jest zarówno przejawem, jak i ważnym czynnikiem tego rozwoju. Zasadniczym celem badań było rozpoznanie roli infrastruktury w rozwoju lokalnym oraz regionalnym. Autorzy, nie kwestionując znaczenia tej roli, podjęli próbę identyfikacji tych jej rodzajów, które należy uznać za główne. Rozpoznanie zależności między rozwojem terytorialnym a poziomem infrastruktury jest utrudnione ze względu na rozmaitość czynników, które powinny być wzięte pod uwagę w tego typu analizie.
Przygotowanie i opracowanie niniejszej publikacji należy uznać za potrzebne, uzasadnione oraz celowe, zarówno w aspekcie naukowo-poznawczym, jak i dydaktycznym (studenci kierunku gospodarka przestrzenna).
Prof. dr hab. inż. Jarosław Frączek