Celem książki jest wykazanie znaczenia innowacyjności w procesie kreowania gospodarki  opartej  na  wiedzy  w  Polsce.  Problematyka  ta,  w  aspekcie  rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju, powinna nabierać priorytetowego znaczenia. Niska innowacyjność Polski na tle innych krajów wymusza nie tylko pytanie o przyczyny takiego stanu, ale jednocześnie o rekomendacje pod adresem polskiej polityki innowacyjnej i perspektyw budowania gospodarki wiedzy. 
Książka jest zbiorem 14 opracowań, 19 autorów z różnych środowisk akademickich w Polsce. Została podzielona na trzy powiązane ze sobą części, zgodnie z założeniem,  że  innowacyjność Polski  zależy  od  skoordynowanych  działań podejmowanych  na  poziomie  makroekonomicznym,  regionalnym  oraz  przedsiębiorstw.  
Książka zawiera zarówno teoretyczne, jak i praktyczne rozważania dotyczące innowacyjności, których punktem wyjścia są cele zapisane w strategii lizbońskiej. Jest ona zbiorem opracowań autorów z różnych ośrodków akademickich w Polsce. Przeznaczona jest zarówno dla studentów kierunków ekonomicznych, a także wszystkich Czytelników, którzy zainteresowani są problematyką innowacyjności w procesie kreowania gospodarki wiedzy.
Rozważania przedstawione w niniejszej publikacji prowadzą do wniosku, że skoordynowane działania innowacyjne podejmowane na płaszczyźnie makroekonomicznej, regionów i przedsiębiorstw, uwzględniające kwestie edukacji i nauki, powinny nabierać w Polsce priorytetowego znaczenia. Kreowanie gospodarki wiedzy to scenariusz długookresowego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski.