Opis
Główne walory podręcznika wysoki poziom merytoryczny bogaty kanon arcydzieł, tekstów ważnych w tradycji kultury nowoczesność - uwzględnia najnowsze badania, tłumaczenia, wprowadza nowe teksty literackie, kulturowe, pomaga śledzić współczesne tendencje i dyskusje logiczny, przejrzysty układ każdego rozdziału: - przed czytaniem (wybranego dzieła) - część przygotowująca do właściwego odbioru, przypominająca wiadomości, tworząca sytuację dydaktyczną, inspirująca; wprowadzane są komentarze, ćwiczenia, konteksty;- tekst podstawowy (lektura w całości lub fragmencie) jako dominanta rozdziału;- po lekturze - część komentująca, zawierająca sugestie interpretacyjne, sądy, pytania problemowe, różnorodne ćwiczenia;- konteksty - pokazujące kontynuacje literackie i kulturowe, wspomagające realizację ścieżek edukacyjnych, poziomu podstawowego i rozszerzonego (bardzo często obudowane komentarzami i propozycjami ćwiczeń, podobnie jak tekst podstawowy);- zadania - na zakończenie rozdziału rozbudowane polecenia dla uczniów, podsumowujące problematykę rozdziału, sprawdzające rozumienie zagadnień i umiejętności uczniów;- notes - po każdym rozdziale; zawiera krótkie notki o twórcach, wyjaśnienia pojęć, terminów naukowych, literackich.- zadanie typu maturalnego - po każdej epoce podsumowujące, sprawdzające wiedzę i ćwiczące np. czytanie ze zrozumieniem, prezentację, streszczenie, interpretację tekstu poetyckiego, prozatorskiego, interpretacje porównawcze, korespondencję sztuk, debatę i inne; uwzględnianie standardów egzaminacyjnych odwołanie się do doświadczeń młodzieży, uwzględnienie w kontekstach jej lektur i zainteresowań, prowokowanie do dyskusji otwartość na zmiany (każdy rozdział jest samodzielnym modułem, który można zestawiać, przestawiać, uzupełniać lub realizować w części); daje możliwość wyboru porządkowanie w układzie historycznoliterackim i problemowym - główne motywy, toposy, tendencje ukazane są w różnych epokach w kontynuacji lub przetworzeniu bogata szata graficzna. Pewne partie tekstu, osobno wyróżnione