Opis
Podręcznik ,,Swoimi słowami"", uporządkowany według ponadczasowych problemów, pozwala na pogłębioną refleksję na temat człowieka iświata. Tematyczny układ tekstów umożliwia zapoznanie uczniów zarówno z tekstami klasycznymi, jak iwspółczesnymi. Ich dobór został dostosowany do możliwości poznawczych, a także zainteresowań gimnazjalistów. Jednocześnie teksty literackie są w podręczniku łączone z innymi tekstami kultury -zwłaszcza zfilmem, muzyką, sztukami plastycznymi. Wprowadzenie elementów edukacji medialnej ułatwia uczniom uczestniczenie we współczesnej kulturze. Podręcznik ,,Swoimi słowami"" składa się zdziewięciu rozdziałów, a analizowane w nich problemy powiązane są zkolejnymi epokami historycznoliterackimi. Rozdziały mają podobną strukturę:1. Wstęp - krótkie wprowadzenie w problem oraz w specyfikę epoki, będącej punktem odniesienia, pozwala na powiązanie danego motywu ztradycją literacką,2. Teksty z epoki - utwory dotyczące rozważanego w danym rozdziale problemu, a jednocześnie reprezentatywne dla epoki, będącej wdanym rozdziale podstawowym źródłem odniesień,3. Teksty z innych epok - powiązane z danym problemem utwory późniejsze, przede wszystkim z XX w.; są wśród nich zarówno arcydzieła literatury polskiej i obcej, jak i bliższe uczniom utwory zliteratury popularnej i młodzieżowej. Zróżnicowanie tych tekstów pozwala ukazać uniwersalność problemów i różne sposoby ukazywania ich przez twórców, 4. Analiza dzieła sztuki - wnikliwa analiza wybranego dzieła przygotowuje uczniów do odbioru różnego rodzaju tekstów kultury, zwłaszcza sztuk plastycznych, 5. Podsumowanie i końcowe pytania - pomagają uczniom wuporządkowaniu i systematycznym sprawdzaniu zdobytej wiedzy.