Publikacja została opracowana przez zespół psychologów i pedagogów ze Specjalnego Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku w następującym składzie: Marzena Bednarz, Joanna Bladowska, Karolina Kluczkowska, Weronika Lubocka, Eliza Ludkiewicz, Agnieszka Maślaczyk-Trzasko, Angelika Miłosz, Małgorzata Okoniewska, Olga Sniezhko, Magdalena Sowińska, Lidia Szczepańska, Marzena Żmuda-Trzebiatowska.
Podręcznik „Ja i mój świat” został przygotowany z myślą o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i autyzmem, dla których korzystanie z podręczników dla szkół masowych jest zbyt trudne.
Publikacja pozwala na systematyczne, zaplanowane wprowadzanie treści edukacyjnych związanych z poznawaniem środowiska społeczno-przyrodniczego.
Przy opracowaniu książki uwzględniono potrzeby, możliwości i poziom rozwoju wszystkich uczniów.
Odbiorcą jest dziecko, które nie musi posiadać umiejętności czytania.
Duże, realistyczne zdjęcia w książce mają być bodźcem dla ucznia do kształtowania pojęć z danego zakresu i do pracy z krótkim tekstem czytanym przez nauczyciela lub rodzica, wprowadzającym w tematykę.
Czytanki są krótkie, proste, dostosowane do poziomu uwagi dziecka rozpoczynającego swoją edukację w placówce.
Przygotowane polecenia i pytania do czytanek pomogą nauczycielowi oswoić dziecko z podręcznikiem szkolnym.