Opis
Autorzy publikacji „Jak przygotować się do zmian 2024” omawiają nie tylko nowe, już uchwalone regulacje, lecz także tzw. przepisy przejściowe. Wyjaśniają, od kiedy i w jaki sposób należy stosować zmienione przepisy. Przystępnie przedstawiają działania i decyzje, jakie należy podjąć, aby optymalnie dostosować się do nowych regulacji.
W przepisach VAT zmiany dotyczą m.in.:
wprowadzenia obowiązku przesyłania faktur do KSeF, czego efektem jest zmiana zasad wystawiania i doręczania faktur oraz ich korygowania;
zasad wystawiania faktur VAT RR i ich korekt oraz umożliwienia przesyłania tych faktur do KSeF;
zasad wypełniania JPK_V7 po wprowadzeniu obowiązkowego KSeF;
obowiązku prowadzenia ewidencji płatności transgranicznych;
zasad składania wniosków o wydanie WIS;
utraty terminu ważności potwierdzeń dla kas z elektronicznym zapisem kopii o zastosowaniu specjalnym.
W przepisach akcyzowych zmiany dotyczą m.in.:
podwyższenia stawek akcyzy na alkohole i wyroby do palenia;
zasad wydawania Wiążących Informacji Akcyzowych (WIA);
obniżenia akcyzy od alkoholu etylowego produkowanego przez małe gorzelnie.
W przepisach PIT i CIT zmiany dotyczą m.in.:
wprowadzenia indywidualnej amortyzacji dla nieruchomości położonych w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem;
umożliwienia zaliczania do kosztów podatkowych wydatków sfinansowanych z dotacji;
dobrowolnej rezygnacji z niektórych zwolnień podatkowych;
podwyższenia składki na związki zawodowe odliczanej w zeznaniu rocznym;
rozpoczęcia opodatkowania niektórych podatników CIT tzw. podatkiem minimalnym.
W przepisach PCC zmiany dotyczą wprowadzenia stawki podatku 6% dla nabywców co najmniej 6 lokali mieszkalnych w tej samej inwestycji.
W przepisach podatku rolnego zmiany dotyczą wprowadzenia możliwości przekazywania części podatku rolnego na rzecz organizacji rolniczych.
W przepisach Ordynacji podatkowej i ustawy o KAS zmiany dotyczą m.in.:
odpowiedzialności podatkowej emitenta;
skutków rozliczeniowych przekazania 1,5% podatku rolnego na organizacje rolnicze;
sytuacji podatkowej podatników zobowiązanych do stosowania KSeF;
skutków wygaśnięcia decyzji o przyznaniu ulg w zapłacie podatku i innych należności budżetowych;
skutków wprowadzenia obowiązku raportowania płatności transgranicznych;
doręczania pism oraz elektronizacji doręczeń.
W rachunkowości zmiany dotyczą:
przechowywania i archiwizacji faktur po wprowadzeniu KSeF;
obowiązków związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych i badaniem sprawozdań finansowych.
W prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych zmiany dotyczą m.in.:
wymagań dotyczących stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe;
ustalania minimalnego wynagrodzenia i świadczeń od niego zależnych;
egzekucji wynagrodzenia za pracę;
korekty dokumentów rozliczeniowych ZUS;
stosowania kodów tytułów do ubezpieczeń społecznych;
emerytur pomostowych.
ATUTY PUBLIKACJI:
Publikacja przygotuje Czytelników do stosowania nowych przepisów. Zawiera:
omówienie każdej zmiany;
omówienie przepisów przejściowych, które wskazują, od kiedy i w jaki sposób należy stosować nowe przepisy na przełomie dotychczasowego i nowego stanu prawnego;
wskazówki krok po kroku, w jaki sposób przygotować się do stosowania nowych przepisów.