Opis
Podręcznik Jutro pójdę w świat do kl. 6. rozwija twórcze umiejętności uczniów. Autorki zadbały o przyjazny uczniowi sposób przekazywania wiedzy językoznawczej i zachęcanie do aktywnego i świadomego odbioru literatury.
Przytoczone tu teksty literackie są bliskie uczniom i zgodne z ich zainteresowaniami. Na poziomie odpowiednim dla szóstoklasistów poruszają tematy ogólnospołeczne, z dziedziny psychologii (dojrzewanie, tolerancja, asertywność, radzenie sobie w różnych sytuacjach, refleksja nad wyborami moralnymi) i praw człowieka (nie tylko dziecka) oraz pokazują różne style życia. W publikacji są także omawiane zagadnienia związane z tekstami kultury innymi niż literatura, dzięki czemu uczniowie przygotowują się do odbioru filmów, programów telewizyjnych, przekazów internetowych, różnych form teatralnych, sztuk plastycznych itd. Wszelkie treści kulturowe wzajemnie się uzupełniają.
W podręczniku w przejrzysty i prosty sposób pokazano, jak tworzyć różnorodne formy wypowiedzi, m.in. opis, opowiadanie, sprawozdanie, notkę biograficzną, list (także list oficjalny), recenzję filmu i książki, wpis na blog; podano też wskazówki, jak kulturalnie dyskutować i formułować dłuższą wypowiedź ustną. W podręczniku zamieszczono wiele ćwiczeń redakcyjnych oraz zadań pomagających wzbogacić słownictwo (Banki słówek). Uczeń może wykorzystać rady dla piszących oraz wzory z przykładami poprawnie zredagowanych wypowiedzi. Zagadnienia z zakresu kształcenia teoretycznoliterackiego są ściśle związane z omawianymi tekstami, np. do fantastyki naukowej wprowadza utwór Stanisława Lema, cechy fraszki zostały omówione na przykładzie utworów Jana Kochanowskiego, o podmiocie mówiącym uczeń dowiaduje się podczas analizy utworu Co to jest miłość? Jonasza Kofty, a sentencję wprowadza się w trakcie lektury Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Pełen wykaz pojęć znajduje się w słowniczku terminów literackich i kulturowych. W podręczniku jest też słowniczek terminów gramatycznych.
Podręcznik wpisany do wykazu podręczników MEN dopuszczonych do użytku szkolnego, przeznaczonych do kształcenia ogólnego, dostosowanych do wieloletniego użytku.