Opis
Karol Kurpiński – zapomniany kompozytor epoki romantyzmu
Przekazujemy do rąk Państwa książkę, która ma przypomnieć postać Karola Kurpińskiego – genialnego kompozytora samouka, twórcy Warszawianki, pieśni znanej każdemu Polakowi, ale także ponad dwudziestu oper i wielu innych znakomitych utworów. Pragniemy tym samym przywrócić kompozytorowi należne mu miejsce, nie tylko jako wielkiemu reformatorowi polskiego życia muzycznego, ale także jako znaczącemu twórcy, który odcisnął swoje piętno na dziełach mistrzów tej miary, co Weber (Wolny strzelec), Chopin (Fantazja A-dur na tematy polskie, Fantazja F-moll) czy Wagner (uwertura Polonia, Holender tułacz).
W książce wyrazistą czcionką zostaje wybita teza, że Karol Kurpiński jak nikt inny zasłużył sobie na miano najwybitniejszego polskiego kompozytora epoki romantycznej przed rozbłyśnięciem gwiazdy Fryderyka Chopina.
Do wybitnych osiągnięć Kurpińskiego należą też kompozycje religijne, w tym odkryta niedawno przez Piotra Jeglińskiego Msza z 1826 roku, dedykowana wybitnemu niemieckiemu kompozytorowi, pianiście i dyrygentowi Johannowi Baptyście Cramerowi. Odkrycie tej partytury zainspirowało wydawcę do przypomnienia czytelnikom postaci Karola Kurpińskiego i jego dokonań. Książka jest bogato ilustrowana, w sposób interesujący i ciekawy ukazano w niej postać kompozytora na tle epoki w której tworzył.
Premierze książki towarzyszyć będzie pierwsze wykonanie Mszy na podstawie odnalezionej partytury. Autorem orkiestracji Mszy Karola Kurpińskiego, która będzie wykonana 11 listopada 2015 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie, jest wybitny kompozytor Jacques-Alphonse De Zeegant.
O autorze:
Marcin Gmys – prof. dr hab. Katedry Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, muzykolog i publicysta muzyczny, redaktor naczelny czasopisma „Res Facta Nova” oraz prezes Stowarzyszenia De Musica. Specjalizuje się w twórczości operowej XIX-XXI wieku oraz historii muzyki polskiej. Współpracuje z Teatrem Wielkiem – Operą Narodową oraz Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Autor ponad 150 publikacji naukowych i popularnonaukowych oraz trzech książek; ostatnia z nich – Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk została wyróżniona Pucharem Rektora UAM dla najwybitniejszej książki naukowej 2013 roku oraz zwyciężyła w konkursie Narodowego Centrum Kultury na najlepszą pracę z historii muzyki polskiej napisaną w latach 2010-2014.