Opis
Aleksander Celarek jest inżynierem mechanikiem, prowadzi własny warsztat szkutniczy i żaglomistrzowski w Chałupach. W czasie studiów zdobył patent kapitana jachtowego i do dnia dzisiejszego swój wolny czas spędza w rejsach morskich. Jego zainteresowanie kaszubskimi łodziami zaowocowało artykułami w prasie polskiej i zagranicznej. Ostatnio obszar jego zainteresowań poszerzył się o niekaszubski teren Zalewu Wiślanego. Na tym terenie zaintrygowały go rybackie łodzie zwane barkasami, co zaowocowało kolejnymi artykułami prasowymi. Jego ważniejsze i ciekawsze osiągnięcia to: wykonanie kompletów żagli na żaglowce: polskie 'Zawisza Czarny', 'Pogoria', 'H.Rutkowski', 'Gen. Zaruski', niemieckie 'Hordatral' i 'Victoria' duńska 'Anna-Marie' japoński 'Kaisei'; wykonanie takielunków na rosyjskie fregaty 'Mir' i 'Drużba'; wybudowanie replik barkasa Tol – 2, łodzi słowiańskiej 'St. Adalbertus' i łodzi wiktoriańskiej 'Jomsborg'. Poza tym z jego warsztatu wyszły szalupy dla 'Daru Młodzieży', jacht motorowo – żaglowy 'Xiążę Xawery', kilka przybrzeżnych łodzi rybackich oraz jachtów. Wykonywał też remonty tradycyjnych drewnianych jednostek, między innymi przywrócił do żeglugi regatowy jacht 'Dana' klasy R-6 wykonany przez F.C. Morgana Gilesa w 1927 roku. Na tej jednostce w 1929 roku król duński Christian X wygrał Cannes Bay, które od tego czasu na jego cześć noszą nazwę Royal Cannes Regata.