Opis
Znana niemal na całym świecie praca pioniera badań związków kina z historią. Marc Ferro ukazuje całą wiązkę wzajemnych wpływów między historią a kinem, które umożliwiają lepsze zrozumienie współczesnych i dawnych społeczeństw. Poprzez jawną treść filmów kino pozwala dotrzeć do tego, co ukryte, stanowiąc zarówno w swej dokumentalnej, jak i fabularnej formie nieoceniony zbiór archiwaliów.
Autor analizując wybrane filmy fabularne, wskazuje, ile jest w nich prawdy historycznej, ile wizji artystycznej, a ile propagandy. Nie koncentruje się wyłącznie na scenariuszach, ale zwraca również uwagę na sposób narracji oraz technikę filmowania, dobór strojów i rekwizytów, a nawet na rodzaj i funkcję materiału dźwiękowego. Pokazuje jak wykorzystywać film jako źródło wiedzy o sposobach tworzenia politycznych i artystycznych wizji historii oraz ich wpływie na społeczeństwo.
Marc Ferro – światowej sławy francuski profesor historii. Współwydawca przeglądu Annales i czasopisma „Historia Współczesna”. Autor wielu książek i rozpraw naukowych, a także reżyser filmów dokumentalnych o nazizmie, rewolucji rosyjskiej oraz Leninie. Był pierwszym historykiem zachodnim, który uzyskał dostęp do archiwów radzieckich i odnowił badania nad rewolucją 1917 roku. W okresie swych prekursorskich badań nad kinem jako czynnikiem historii i źródłem historycznym Marc Ferro współpracował przy realizacji wielu filmów historycznych. Korzystając z doświadczenia nabytego przy okazji pracy nad obrazem, Ferro rozszerzył swoją refleksję o teorię historii: w jej ramach najpierw zajął się konfrontowaniem różnych przedstawień, które społeczeństwa tworzą na temat swojej przeszłości, a następnie analizował dystans, jaki oddziela świadomość historyczną od historii jako nauki.